Haven Hamburg geeft uitstel betaling havenkosten (update)

De Haven van Hamburg geeft uitstel van betaling van de havenkosten aan alle zeeschepen die de haven aanlopen tijdens de maanden april, mei en juni. Dit om de economische gevolgen van het coronavirus tegen te gaan.

Update 25/03/20 14.00 uur ('Cijfers')

De Duitse stadstaat Hamburg ondersteunt de havenindustrie en heeft een 'reddingspakket' opgesteld voor de Hamburg Port Authority (HPA). Alle zeeschepen, binnenlandse scheepvaartbedrijven en verschepers mogen uitstel vragen voor betaling van de havenkosten. Het uitstel kan op specifieke vraag worden verlengd tot 31 december 2020. 

Alle zeeschepen krijgen ook een aanzienlijke korting op het liggeld voor de periode van 17 maart tot 30 juni 2020. De haven van Hamburg bepaalt de tariefverlaging op basis van de emissieclassificatie. De meest milieuvriendelijke schepen zullen het minste moeten betalen. Schepen die functioneren op duurzame walstroom moeten geen liggeld betalen. Lage emissieschepen met een motor volgens de door IMO (International Maritime Organization) bepaalde Tier III-standaard en/of schepen die walstroom hebben gebruikt, krijgen 90% korting. Schepen op Tier II-niveau genieten 50% korting. Voor het Tier I-niveau geldt 20% korting.

Vooral de passagiersvaart en de binnenvaart zijn bijzonder hard getroffen door de coronacrisis en zullen geen havenkosten moeten betalen voor het tweede kwartaal van 2020.

Om uitstel te verkrijgen, vraagt de HPA om een schriftelijke aanvraag in te dienen. 

Cijfers

Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), de grootste containerterminaloperator in de haven van Hamburg, maakte vandaag zijn cijfers bekend. In 2019 haalde HHLA een omzet van 1,38 miljard euro, maar voorspelt nu een sterke daling van de omzet en de winst voor dit jaar. "HHLA heeft in 135 jaar vele crisissen onder controle gekregen, maar de economische schokken van de coronaviruspandemie stellen ons voor een uitdaging van een nooit eerder geziene omvang", zegt Angela Titzrath, voorzitter van de raad van bestuur van HHLA.

De terminaloperator behaalde een stijging van 7,1% ten opzichte van 2018. Toen bedroeg de omzet 1,29 miljard euro. Dat succes is mede dankzij de overname van de grootste terminalexploitant van Estland, Transiidikeskuse. Die overname heeft in het tweede kwartaal van 2018 voor een gestage groei gezorgd in de containertrafiek. In 2019 heeft HHLA een totaal van 7,6 miljoen teu behandeld. 

Julie Desmet