Haven Gent basis voor breakbulkdienst Kamsar Express

Lalemant en Stukwerkers bouwen de breakbulkdienst die Gent nu al drie jaar met Kamsar in het West-Afrikaanse Guinée verbindt, verder uit. Bedoeling is onder de noemer ‘Kamsar Express’ nieuwe klanten aan te trekken en bijkomende havens te bedienen.

“Wij zijn intussen al veertig jaar actief met bevrachting van stukgoedschepen op Kamsar. Sinds een drietal jaar zijn we voor de consolidatie van de zendingen uitgeweken naar Gent”, vertelt Dag De Bondt, hoofd Chartering bij Lalemant.

Bauxiet

De havenbedrijvigheid in Kamsar richt zich op de bauxietmijnen in de nabije omgeving. Heel wat materiaal is nodig voor onder meer ontginning, uitbreiding van de mijnen en het onderhoud van de installaties.

Stukwerkers slaat op zijn terminal aan het Grootdok tussentijds op kaai of in een magazijn goederen op en behandelt er schepen. Het gaat over staalproducten, kisten, grote banden voor werfvoertuigen en buizen, evenals machines, kranen, bulldozers en dumptrucks en zelfs sleepboten. Aan dek is doorgaans plaats voor containers, vaak inclusief reefers.

In tijden van hoogconjunctuur op de bauxietmarkt komt zowat om de drie weken een schip naar Gent. Bij een neerwaartse trend kan de frequentie halveren.

Stijgende volumes

Maar de volumes gaan de jongste jaren omhoog. Guinée kende nieuwe concessies toe aan groepen uit China, Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten. Die hebben eigen projecten opgestart die bijkomend materieel vergen. Voor die nieuwkomers is Lalemant Chartering aparte schepen gaan inhuren. “Wij mikken nu op een afvaart om de vier à vijf weken”, legt de Bondt uit.

Kamsar heeft een beperkte nautische toegankelijkheid. De ingelegde multipurposeschepen – niet zelden tweendeckers – hebben een relatief beperkt tonnage. Een gemiddeld schip kan zowat 3.500 freight tonnes meenemen.

Kamsar Express

Rond de basistrafieken wil Lalemant zijn breakbulkdienst onder de commerciële benaming Kamsar Express verder uitbouwen. Hiervoor sloot de Gentse groep een partnerschap af met AMA Guinea, een belangrijke lokale logistieke speler in havengebonden activiteiten en landtransport. Het doel is andere volumes en klanten aantrekken en bij voldoende ladingaanbod bijkomende havens in West-Afrika bedienen.

“Retourlading kan met onze schepen richting Europa komen. Ook dat is een trafiek die groeit. Herpositionering van werfmaterieel is daar een voorbeeld van. Op de terugreis is de tijdsdruk in de regel minder groot, wat betekent dat we onderweg makkelijk in een andere haven kunnen gaan lossen”, zegt De Bondt nog.

“Gent zou langs die weg meer breakbulk naar West-Afrika kunnen aantrekken”, treedt Johan De Raeve, gedelegeerd bestuurder van Stukwerkers, hem bij. “Het is een nichemarkt die misschien geen gigantische volumes oplevert, maar waar we in Gent verder in willen investeren.”

Jean-Louis Vandevoorde