Haven Gent ging fusie in met economische topcijfers

Met records op het vlak van maritieme trafiek, toegevoegde waarde en investeringen was 2017 een topjaar voor de haven van Gent. Toch vertaalde zich dat niet in hogere cijfers voor de totale tewerkstelling omdat het aantal indirecte jobs daalde.

Voor Gent was 2017, het laatste jaar voor de fusie met Zeeland Seaports tot North Sea Port, een zeer goed jaar. De trafiek maakte een nieuwe sprong voorwaarts van bijna 12% en de haven haalde een nieuw absoluut record van 32,5 miljoen ton.

Economisch ging het de haven evenzeer voor de wind, stelt de Nationale Bank in haar jongste studie over het economisch belang van de Belgische havens vast.

Record toegevoegde waarde

De directe toegevoegde waarde schoot met 13,4% omhoog, van 3,86 miljard euro in 2016 naar een ongeziene 4,37 miljard. De indirecte toegevoegde waarde kende een aanwas van 4,04 naar 4,61 miljard euro, een plus van 14,1%. De eindsom bedroeg net geen 9 miljard euro (8,99 miljard om precies te zijn) en lag 13,8% hoger dan het jaar voordien.

Zoals steeds nam de niet-maritieme cluster in industriehaven Gent veruit de grootste hap in dat bedrag. De bedrijven uit die cluster genereerden samen 4,02 miljard euro aan directe toegevoegde waarde, hetzij 92% van het totaal onder die noemer.

Zowat een vierde van alle rechstreekse toegevoegde waarde staat op naam van de metaalnijverheid (1,06 miljard euro), handel is goed voor een vijfde (950 miljoen), de autonijverheid voor een zesde (742 miljoen), de chemie voor een tiende (490 miljoen).

Met 352 miljoen euro (+5,8%) zit de maritieme cluster in zijn geheel nog steeds onder dat laatste cijfer. In de lijst van de tien belangrijkste bedrijven qua toegevoegde waarde staan enkele grote industriële namen als ArcelorMittal, Total, Volvo Car, Volvo Group en Shell te lezen.

Record aan investeringen

De directe investeringen stonden eveneens op hun hoogste peil ooit. Van 543 miljoen euro in 2016 gingen ze maar liefst 31,3% hoger naar 712 miljoen, waarvan 168 miljoen euro (+36,9%) voor de maritieme cluster en 544 miljoen (+29,6%) voor de niet-maritieme.

Op die parameter haalt de maritieme cluster zijn hoogste percentage in het totaal: 23,6%, tegenover 8% voor toegevoegde waarde en 10,3% voor tewerkstelling.

Dat is vooral te danken aan de sector van de goederenbehandeling, die in dat jaar 142,3 miljoen euro investeerde. Goederenbehandeling moet met dat cijfer alleen de autonijverheid (191,7 miljoen) en de metaalnijverheid (159,1 miljoen) laten voorgaan.

De top tien qua investeringen is daar een weerspiegeling van: Volvo Car leidt de dans, voor ArcelorMittal. Op de derde plaats staat Douglas Terminals, dat aan het Kluizendok een groot tankopslagpark uitbouwde (foto).

Minder jobs

Op de eigen loonlijst van de Gentse havengebonden bedrijven stonden in 2017 een kleine driehonderd werknemers meer dan in 2016 (uitgedrukt in voltijdse equivalenten of vte). De directe tewerkstelling steeg naar 28.260 vte (+1%), waarvan 25.365 in de niet-maritieme cluster.

Toch daalde de totale tewerkstelling omdat de indirecte effecten blijkbaar afnamen. Aan die kant was zelfs sprake van een verlies van ruim tweeduizend jobs naar 36.230 vte. Dat heeft deels te maken met de insourcing van activiteiten door Volvo Car Belgium, de grootste werkgever in het havengebied.

Het eindsaldo is niettemin negatief. Van 66.240 vte in 2016 ging het volgens de Nationale Bank omlaag naar 64.500 vte.

Jean-Louis Vandevoorde