Haven Duqm ziet eerste containers Hapag-Lloyd als erkenning

In de haven van Duqm in Oman, waarin Port of Antwerp International en Rent-a-Port een belang hebben, is de containerterminal nog in ontwikkeling maar grote rederijen vinden er toch al hun weg. Zopas heeft Hapag-Lloyd er zijn eerste containers gelost.

De containers werden in Duqm gelost door een feeder van Oman Container Line, die Hapag-Lloyd inzet tussen Jebel Ali in de Verenigde Arabische Emiraten en Salalah in Oman. Eerder hadden ook al CMA CGM, MSC, Evergreen en HMM aanlopen met containers in Duqm verricht, terwijl de containerterminal nog in volle ontwikkeling is.

Erkenning

Port of Antwerp International en het Antwerpse Rent-a-Port hebben een participatie van 50% in het havenbedrijf van Duqm. De Omaanse overheid heeft de andere 50% in handen. De dagelijkse leiding van de haven telt dan ook een aantal Belgen. “Het feit dat Hapag-Lloyd hier enkele containers lost is op zich niet belangrijk. Wat wel belangrijk is dat we door de rederij erkend worden als bestemming. De haven is operationeel sinds 2012 voor breakbulk en projectcargo en voor droge bulk sinds 2016. De containeractiviteiten zijn nog in volle ontwikkeling”, zegt Erwin Mortelmans, commercieel directeur van de haven van Duqm.

Direct calls

Vorig jaar behandelde de haven een vijfhonderdtal containers. “We hebben nog geen ‘direct calls’. De containers worden aangeleverd door feederdiensten vanuit Jebel Ali en Salalah. We moeten eerst onze containervolumes ontwikkelen vooraleer we direct calls kunnen aantrekken. Dat zal pas over anderhalf jaar zijn wanneer de hele containerhaven is opgeleverd. Ondertussen is het goed dat de rederijen ons beginnen te erkennen als bestemming. We zijn ook bezig om Maersk naar hier te halen. Ook zij lopen al Salalah aan. Tegen volgend jaar hopen we het containervolume te kunnen optrekken tot een paar duizend en zo verder. Een sterke groei is mogelijk”, besluit Mortelmans.

Koen Heinen