Haven Antwerpen krimpt met 4,9% in eerste helft 2020 (+ video)

Port of Antwerp noteerde het eerste semester 4,9% minder goederenoverslag ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In het derde kwartaal verwacht het Havenbedrijf nog blank sailings, maar Port of Antwerp ziet ook de eerste tekenen van herstel.

Na een sterk eerste kwartaal voor de Antwerpse haven, liep de goederenoverslag vanaf april 2020 fors terug. Alleen de containertrafiek hield tijdens de coronacrisis min of meer stand. Ondanks de geschrapte afvaarten noteert de Antwerpse haven van januari tot juni 2020 een lichte stijging van 0,4% in teu ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Het aantal scheepsaanlopen daalde, maar werd gecompenseerd door meer volume per schip. Ook kwamen er extra aanlopen bovenop de normale vaarschema’s.

Het transport van goederen zoals farma-, e-commerceproducten en gezonde etenswaren zaten tijdens de coronacrisis in de lift. Begin juni verwelkomde de haven ook de containerreus 'HMM Algeciras' van 23.964 teu. 

Breakbulk -29%

Het conventioneel stukgoed hinkt fors achterop, en is met maar liefst 29% gedaald. De overslag van ijzer en staal kwam in juni terug op gang en kende zelfs haar beste maand van 2020. Niettemin moet Port of Antwerp voor ijzer en staal een totale daling van 33,1% voor de eerste zes maanden dit jaar verwerken.

De roro-trafiek zakte met 21,8%. De automobielsector werd vanaf maart 2020 extra hard getroffen door de coronacrisis. De Antwerpse haven zag de invoer van zowel nieuwe Europese als Aziatische wagens imploderen. Ook lag de tweedehandsmarkt vrijwel stil door de beperkingen in verplaatsingen.

Meststoffen lichtpunt

De overslag van kolen kende het eerste kwartaal van 2020 nog een opmerkelijke groei, maar dook in het tweede kwartaal in het rood. De droge bulkoverslag daalde van januari tot juni 2020 met 13,1%. Die terugval is vooral te verklaren door de verduurzaming en het groeiende aanbod aan groene energie. Ook vanuit de staalsector is de vraag naar kolen gekrompen. Daarnaast noteerde de haven van Antwerpen een sterk tweede kwartaal in 2019.

Binnen het totale drogebulksegment groeide de overslag van meststoffen lichtjes met 1%.

Krimp natte bulk

De overslag van vloeibaar massagoed kromp met 7,5%. De coronacrisis had vooral een impact op de vraag naar olieproducten. Met het geleidelijke herstel van de olieprijs, steeg opnieuw de doorvoer van brandstoffen in mei en juni.

Door de impact van de coronacrisis op de automobielsector zakte ook de vraag naar chemicaliën. De overslag daalde met 8,9%.

Totale aanloop

In de voorbije zes maanden liepen er in totaal 6.797 zeeschepen de haven van Antwerpen aan. Dat is een daling van 5,6% vergeleken met dezelfde periode in 2019. De brutotonnenmaat daalde met 7,9% tot 193 miljoen.

De Antwerpse haven erkent de economische gevolgen op lange termijn van het coronavirus, maar ziet het derde kwartaal van 2020 positief tegemoet. Het Havenbedrijf ziet dat de Europese economie opnieuw aantrekt en meldt dat het alles in het werk stelt om de haven efficiënt verder te laten functioneren.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp: “Port of Antwerp is een wereldhaven die het ritme van de Europese en de wereldeconomie volgt. De impact van het stilvallen van de globale supplychain door de coronacrisis zal een effect hebben op de totale goederenoverslag dit jaar. Port of Antwerp houdt goed stand in de Hamburg-Le Havre range doordat het in veel segmenten actief is, niet afhankelijk is van één continent en dankzij haar rol als grootste geïntegreerde chemiecluster in Europa.” 

Bekijk hier het filmpje 'Halfjaarcijfers 2020: Port of Antwerp beperkt de schade in coronacrisis'.

Julie Desmet