Hapag-Lloyd verhuist vandaag transshipments naar Antwerpen

Vandaag wordt aan PSA’s Europaterminal het eerste schip verwacht van een nieuwe feederdienst van Hapag-Lloyd. Die zal de Scheldehaven meer transshipmentvolumes opleveren.

Het schip in kwestie is de ‘Valencia Express’, die de eerste afvaart verzorgt van de North Sea Baltic Service. Samen met de ‘Milan Express’ (foto) pendelt dit schip van 2.400 teu voortaan tussen Antwerpen, Rotterdam, Gdynia, Sint-Petersburg, Helsinki, Gdynia en opnieuw Antwerpen.

Voor Hapag-Lloyd is de nieuwe NBS-dienst de tweede eigen feederdienst naar Rusland. De Duitse rederij begon vijf jaar geleden al de Russia Express Feeder vanuit Bremerhaven en Hamburg naar Sint-Petersburg, Kotka, Helsinki, Gdynia en opnieuw Bremerhaven.

Behouden

Die REX Service wordt behouden, maar de capaciteit van deze feederconnectie tussen de Noord-Duitse havens en de Baltic wordt wel verlaagd. De ‘Valencia Express’ en de ‘Milan Express’ (2.330 teu) die in de REX-dienst voeren, worden na hun overheveling naar de nieuwe NBS vervangen door de kleinere ‘Baltic Shearwater’ van 1.600 teu en de ‘Charlotta B’ van 1.421 teu.

Uit de wijzigingen blijkt dat Hapag-Lloyd meer eigen lading gaat feederen via de Beneluxhavens Antwerpen en Rotterdam. De start van de extra feederverbinding is volgens het hoofdkantoor van de rederij het gevolg van de fusie van Hapag-Lloyd en UASC, waardoor de volumes van de Hamburgse carrier in de Benelux vergroot zijn.

THE Alliance

Hapag-Lloyd is lid van THE Alliance die vier trans-Atlantische lijndiensten en drie Far Eastloops naar Antwerpen stuurt. De Duitse carrier loopt Antwerpen ook rechtstreeks aan met diensten van en naar Canada, Centraal- en Zuid-Amerika, het Middellandse Zeegebied, West-Afrika, het Midden-Oosten en India/Pakistan.

De nieuwe NBS-dienst zal het hele jaar door aangeboden kunnen worden omdat de twee ingezette schepen over de hoogste ijsklasse beschikken. Dat betekent dat ze ook in de koude wintermaanden Sint-Petersburg kunnen blijven aanlopen. De ‘Valencia Express’ en ‘Milan Express’ hebben ijsklasse omdat ze in 1996 werden gebouwd als ‘Canmar Courage’ en ‘OOCL Canada’ voor de trade tussen Noord-Europa en Montreal.

Stefan Verberckmoes