Hapag-Lloyd verdubbelt frequentie van dienst op Baltic

De Antwerpse Noordzeeterminal van PSA ontvangt voortaan twee keer per week een schip van Hapag-Lloyds NBS-dienst naar de Baltic. De Duitse rederij verdubbelt de capaciteit omdat de volumes groeien en de stiptheid beter moet.

De North Sea Baltic Express Service (NBS) werd tot nu toe verzorgd door twee schepen van 2.330 en 2.400 teu, die in Antwerpen en Rotterdam laden voor Sint-Petersburg, Helsinki en Kotka. Er komen nu nog twee schepen bij omdat de importvolumes in Sint-Petersburg stijgen en de Finse export groeit. Volgens het nieuwe vaarschema gaan vier schepen van 2.330 tot 2.846 teu vanaf 18 juni een ‘vlinderpatroon’ volgen. Vanuit Antwerpen en Rotterdam maken ze eerst een reis naar Sint-Petersburg en Helsinki en daarna vanuit beide Benelux-havens een tweede trip naar Helsinki en Kotka.

Deze aanpassing betekent dat er voortaan vanuit Antwerpen twee vertrekken per week naar Helsinki (en terug) zullen zijn. De wekelijkse frequentie naar Sint-Petersburg en Kotka blijft behouden, maar in de Russische haven zal voortaan behalve de Container Terminal Saint Petersburg ook Petrolesport rechtstreeks bediend worden.

Buffertijd

In het nieuwe vaarschema is volgens Hapag-Lloyd voldoende buffertijd ingebouwd zodat de vier schepen stipt zullen varen. De huidige rotatie met twee schepen voor dezelfde bestemmingshavens bleek een beetje nipt, zodat de ‘Milan Express’ en ‘Lisbon Express’ soms hun vaste ‘berthing window’ niet haalden. Ze krijgen nu versterking van de gehuurde schepen 'Nordatlantic' (2.478 teu) en 'Austral' (2.846 teu). Laatstgenoemd schip was tot nu toe de inbreng van Hapag-Lloyd in de SW3/ECS-dienst met CMA CGM tussen Noord-Europa en Centraal-Amerika, die wordt gestaakt.

De vlootverdubbeling van Hapag-Lloyd levert ook de Japanse rederij ONE (Ocean Network Express) extra capaciteit op. ONE koopt al sinds mei vorig jaar slots op de NBS-dienst voor Sint-Petersburg en sloot in oktober een akkoord met Hapag-Lloyd om elkaars feederdiensten te delen. Hoewel ONE zelf geen extra schepen levert, zal ook de capaciteit van deze Japanse partner verdubbelen.

Stefan Verberckmoes