Hapag-Lloyd stopt samenwerking met leden van Ocean Alliance

De Duitse rederij Hapag-Lloyd zal niet langer samenwerken met de leden van de Ocean Alliance tussen het Verre en het Midden-Oosten. Op die route komt nu ook THE Alliance met een volwaardig aanbod.

De toetreding van Hyundai Merchant Marine (HMM) als vierde lid van THE Alliance zorgt begin april voor heel wat wijzigingen in het netwerk van de alliantie met onder andere de introductie van twaalf megamaxschepen van 24.000 teu van HMM in de FE4 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.

De vier leden van THE Alliance (Hapag-Lloyd, HMM, ONE en Yang Ming) maakten medio januari al de meeste details van hun nieuwe oost-westaanbod bekend, maar waren er toen nog niet uit wat ze tussen de Far East en de Arabische Golf zouden doen.

Ocean Alliance

Op die route heeft Yang Ming momenteel een wekelijkse CGX-dienst met relatief kleine schepen van 5.551 teu. Hapag-Lloyd biedt op deze route een AGS Service, waarin het drie schepen van 13.470 teu inzet (foto). De andere schepen worden geleverd door CMA CGM, Evergreen en OOCL, die allemaal deel uitmaken van de Ocean Alliance. Die alliantie biedt tussen het Verre en Midden-Oosten vijf loops.

In april blijven de leden van de Ocean Alliance vijf loops aanbieden, maar zullen ze de schepen van Hapag-Lloyd moeten vervangen. Dankzij de toetreding van HMM gaat THE Alliance voortaan zelf drie loops op de trade verzekeren. De Zuid-Koreaanse nieuwkomer in de alliantie is momenteel al tussen de Far East en de Arabische Golf actief met de eigen Korea China Middle East Service (KME) waarin acht schepen met een capaciteit tot 13.154 teu varen.

Stefan Verberckmoes