Hapag-Lloyd staakt drie feederdiensten tot eind dit jaar

De Duitse rederij Hapag-Lloyd staakt omwille van de coronacrisis drie feederdiensten van en naar de Baltic. Het is opmerkelijk dat er drie diensten vanuit de thuishaven Hamburg verdwijnen en dat de afvaarten vanuit de Benelux ongewijzigd blijven.

De drie shortseadiensten in kwestie worden eind mei stopgezet voor een periode van ongeveer zes maanden. Dat geeft aan dat de Hamburgse carrier de eerstkomende maanden nog geen herstel verwacht van de transhipmentvolumes van en naar Scandinavië en de Baltische regio. In Hamburg kan Hapag-Lloyd ook gemakkelijk een beroep doen op diensten van onafhankelijke feedermaatschappijen zoals Unifeeder.

Een van de drie getroffen diensten is de Gothenburg Express of GTE Service, die al vorige maand gestaakt werd. Het was de bedoeling dat die feederdienst deze maand hervat zou worden met een schip van 1.000 teu dat de Elbehaven met Fredericia, Helsinborg, Oslo en Göteborg zou verbinden, maar dat zal dus niet gebeuren. Voor de genoemde bestemmingen schakelde Hapag-Lloyd al over op afvaarten van Unifeeder.

Laatste trip

De twee andere getroffen shortseadiensten zijn de Russia Express (REX) met twee schepen van 1.400 teu op Riga, Sint-Petersburg, Kotka en Gdynia, en de Sweden Denmark Express (SDX) naar Kopenhagen, Aarhus en Göteborg. De voorlopig laatste trip voor de SDX-dienst vertrekt op 20 mei uit Zweden naar Hamburg met het schip ‘Hanna’ van 868 teu.

Hapag-Lloyd houdt vanuit Hamburg nog maar twee eigen Baltische feederdiensten over. Dat zijn de Baltic Sea Express naar Gdynia, Klaipeda, Muuga (Tallinn) en Rauma, en de Poland Express naar Kaliningrad en Gdynia.

Antwerpen

De feederdiensten tussen de Benelux en de Baltic ontsnappen aan de rationalisatie. PSA blijft dus in Antwerpen twee keer per week de North Sea Baltic Service (NBS) ontvangen, waarin vier schepen van 2.330 tot 2.808 teu (foto) varen om lading mee te nemen naar Sint-Petersburg, Helsinki en Kotka. Ook aan de North Sea Poland Express (NPX) vanuit Antwerpen naar Helsingborg en Gdynia wordt niet geraakt. 

De tijdelijke stopzetting van de GTE-, REX- en SDX-diensten treft ook de Japanse rederij Ocean Network Express (ONE). Die sloot immers in oktober 2018 met alliantiepartner Hapag-Lloyd een akkoord om wereldwijd al hun feederdiensten met elkaar te delen.

Stefan Verberckmoes