Hapag-Lloyd overweegt 'last in, first out' voor containers

Hapag-Lloyd speelt met de idee om het principe van ‘last in, first out’ (lifo) toe te passen voor containers. Verladers zouden er een snellere transit van hun goederen mee bekomen, maar daar natuurlijk ook een meerprijs voor moeten neertellen.

"Het is maar één voorbeeld van producten die we bekijken om onze klanten toegevoegde waarde te bieden", bevestigt een woordvoerder in Hamburg aan Flows. Andere voorbeelden wil hij momenteel niet kwijt.

Het is afwachten of Hapag-Lloyd die stap ook zet. Een timing voor de invoering van het lifo-principe is er nog niet en details geeft de Duitse lijnvaartoperator niet. “We zitten nog volop in de conceptuele fase", benadrukt de woordvoerder. Of zo’n product alleen op specifieke routes zou gelden of over het hele netwerk zou worden uitgerold, kan hij in dit stadium evenmin zeggen.

De denkoefening past ook in de zoektocht naar gedifferentieerde tarifering, geeft de woordvoerder wel aan. Aan het lifoproduct hangt naast het voordeel van snellere transittijden – de containers worden als laatste geladen en als eerste gelost – een duurdere vrachtprijs hangen.

Hapag-Lloyd gaat ervan uit dat verladers van hoogwaardige goederen of bederfelijke ladingen misschien wel bereid zijn die meerkost te dragen als ze hun containers langs die weg veel sneller in handen krijgen. De tijdswinst zou tot verschillende dagen kunnen oplopen.

Jean-Louis Vandevoorde