Hapag-Lloyd en CMA CGM starten directe dienst op La Réunion

De partners Hapag-Lloyd en CMA CGM wijzigen de rotatie van hun gezamenlijke wekelijkse dienst tussen Europa en Australië. Er komen drie nieuwe aanloophavens bij.

In Europa wordt Fos (Marseille) als extra laadhaven toegevoegd. De volledige Europese voor de dertien panamax-schepen uit de dienst (3.650 tot 5.050 teu) wordt vanaf 11 december: Tilbury, Hamburg, Rotterdam, Le Havre, Fos en Genua.

Na een stop in Damietta en de passage van het Suezkanaal zal de dienst voortaan ook een tussenstop maken in Pointe des Galets op het eiland Réunion in de Indische Oceaan. Dat is een bestemming die door CMA CGM vanuit Europa al in transshipment bediend werd. Het Frans-Duitse duo imiteert wat MSC doet, want die Zwitserse rederij stuurt de schepen van zijn Australia Express al langer naar Réunion (en Port Louis).

Na de stop in Pointe des Galets zullen de schepen van CMA CGM en Hapag-Lloyd verder varen naar Fremantle, Melbourne, Sydney en Adelaide. Volgens Hapag-Lloyd zal de toevoeging van de extra havens niet leiden tot langere transittijden naar de Australische bestemmingen.

Terugkeer

Omdat Australië meer containers invoert uit Europa dan dat er worden uitgevoerd, laten Hapag-Lloyd en CMA CGM hun gezamenlijke dienst via Singapore, Port Kelang, Chennai, Colombo en Cochin naar Europa terugkeren.

Daarbij wordt Genua na de aanloop van Damietta en Marsaxlokk (Malta) voortaan ingeruild door Salerno. Hapag-Lloyd benadrukt dat verladers in Zuid-Italië als gevolg hiervan een betere shortsea aansluiting met Noord-Europa krijgen.

De Duitse rederij verkoopt deze dienst onder de naam EAX, wat staat voor Europe Australia Express. CMA CGM biedt deze wekelijkse lijndienst aan onder de naam New North Europe Med Oceania Service (New NEMO). De Franse rederij levert zeven van de dertien schepen, waaronder twee in de kleuren van de Australische dochter ANL (foto).