Hanjin verliest steun van schuldeisers

De kans wordt met de dag groter dat de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping de boeken zal moeten neerleggen. Volgens verschillende Aziatische bronnen werd intussen een eerste schip in Singapore aan de ketting gelegd.

Eind april moest de directie van de zevende grootste containerrederij ter wereld haar lot in handen van de schuldeisers leggen. Er was geen geld meer om de schulden af te lossen, waardoor een schuldherschikking onvermijdelijk werd.

De door de overheid gecontroleerde Korea Development Bank wou Hanjin Shipping alleen maar blijven steunen als de aandeelhouders via het zusterbedrijf Korean Air voor extra cash zouden zorgen en er een akkoord zou komen over een verlaging van de charterkosten. Bovendien moest Hanjin aansluiting vinden bij een grote alliantie.

Deadline

Een eerste deadline om een reddingsplan tegen 4 augustus rond te krijgen werd niet gehaald en de grootste schuldeisers hebben vandaag al laten weten dat het nu voorliggende herstructureringsplan dat tegen 4 september klaar moest zijn, een onvoldoende krijgt. Ondanks de verkoop van een aantal activa en een toezegging van de Canadese scheepseigenaar Seaspan om ondanks alle eerdere uitspraken uiteindelijk toch de chartertarieven te verlagen, vindt de Korea Development Bank dat het reddingsplan niet ver genoeg gaat.

Zonder steun van de grote schuldeisers blijft er voor Hanjin Shipping wellicht geen andere optie over dan de boeken te sluiten. Indien Hanjin effectief failliet verklaard wordt, zou dit in de lijnvaartsector het grootste faillissement ooit zijn.

Beurskoers

De afwijzing van het reddingsplan door de Korea Development Bank heeft de koers van het aandeel van Hanjin met 29% doen dalen, naar het laagste peil ooit. Sommige buitenlandse schuldeisers zien de bui al hangen en volgens diverse bronnen lieten Duitse belangen het 5.302 teu grote containerschip ‘Hanjin Rome’ (foto) in Singapore aan de ketting leggen.

De gebeurtenissen bij Hanjin worden met argusogen gevolgd door de leden van de nieuwe Transport High Effiency Alliance (THE Alliance), waarvan de Zuid-Koreaanse carrier in april volgend jaar het op een na grootste lid zou worden. Zonder Hanjin valt de nieuwe alliantie van Hapag-Lloyd (inclusief UASC), de Japanse carriers NYK, MOL en “K” Line en het Taiwanese Yang Ming meteen een pak kleiner uit.

De Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM), die nu nog met Hapag-Lloyd, NYK en MOL samenwerkt binnen de G6 Alliance, kondigde eerder al aan dat het in april volgend jaar overstapt naar het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC.