Hanjin staat achter met betalingen

Seaspan weigert het aanbod van Hanjin om aandelen in de Zuid-Koreaanse rederij te krijgen in ruil voor lagere chartertarieven. Volgens de Canadeze rederij staat Hanjin intussen achter met betalingen.

Dat laatste staat in de catalogus die Seaspan gisteren heeft gepubliceerd naar aanleiding van de uitgifte van vijf miljoen nieuwe aandelen, waarmee de Canadese scheepseigenaar 73,5 miljoen dollar wil ophalen. Hanjin betaalt zijn charters maandelijks, maar heeft intussen al een betalingsachterstand van 11,6 miljoen dollar voor het huren van drie containerschepen.

Het gaat om de zusterschepen ‘Hanjin Buddha’ (foto), ‘Hanjin Namu’ en ‘Hanjin Tabul’ van elk 10.010 teu, die in 2014 opgeleverd werden en nog tot 2024 verhuurd zijn aan een tarief van 43.000 dollar per dag.

Verlagen

Hanjin heeft gevraagd om dat chartertarief de komende 42 maanden te verlagen in ruil voor aandelen. Seaspan gaat daar echter niet op in, ook al kost het huren van een very large container ship op de chartermarkt momenteel veel minder. Ter vergelijking: Maersk Line huurde vorige week nog een schip van 8.566 teu aan een tarief van 8.400 dollar per dag.

Het beursgenoteerde Seaspan wil niet raken aan het contract met Hanjin (waarde: 375,8 miljoen dollar) omdat de financiering van de drie schepen op basis daarvan geregeld werd.

In de catalogus erkent de Canadese firma dat de resultaten ‘aangetast’ kunnen worden door de financiële problemen bij Hanjin. Indien de Zuid-Koreanen echter de charters niet langer zouden betalen, kan het chartercontract worden verbroken en kan Seaspan de schepen aan een andere carrier verhuren.

HMM

Zowel Hanjin als Hyundai Merchant Marine (HMM) zitten in een financiële herstructurering die geleid wordt door de Korea Development Bank als grootste schuldeiser. De overheidsbank heeft alvast 570 miljoen dollar aan schulden van HMM omgezet in aandelen in deze Zuid-Koreaanse carrier.

HMM moest tegen vorige vrijdag een akkoord hebben om de charteruitgaven met 28% te herleiden, maar kreeg dat voor die deadline niet gedaan van de rederijen waarvan het schepen huurt. Hoewel er eerder gezegd was dat HMM bij het uitblijven van een akkoord onder curatele geplaatst zou worden, zet de rederij de onderhandelingen nog altijd voort in de hoop toch nog tot het noodzakelijke akkoord te kunnen komen.