Hanjin sluit Europese kantoren

Hanjin Shipping heeft aan het Seoul Central District Court gevraagd om de kantoren in Europa te mogen sluiten. Er wordt intussen ook met MSC onderhandeld over een verkoop van de Total Terminal in Long Beach.

Volgens het nieuwsagentschap Bloomberg heeft de Zuid-Koreaanse rechtbank intussen het verzoek van Hanjin Shipping om het Europese netwerk te mogen liquideren, ingewilligd. Behalve de eigen kantoren in tien landen wordt ook het Europese regionale hoofdkantoor in Duitsland gesloten.

De sluiting komt niet onverwacht omdat de twee containerdiensten van Hanjin tussen de Far East en Europa (de NE6 naar Noord-Europa en de HPM-pendulum naar het Middellandse Zeegebied) al sinds begin september zijn stilgevallen. Een eventuele hervatting is verre van evident omdat andere carriers al het marktaandeel van Hanjin (4,3%) hebben ingepikt en de door Hanjin gehuurde schepen worden teruggeleverd aan hun eigenaars.

De stopzetting van de Europese activiteiten lijkt ook te passen in het plan om Hanjin te laten overleven als regionale carrier in het intra-Aziatische verkeer. De lijndiensten op de trans-Pacific staan intussen in de etalage en om de 5,37 miljard dollar grote schuldenlast deels te delgen probeert Hanjin nog kroonjuwelen te verkopen.

Long Beach

Eén ervan is het meerderheidsbelang van 54% in de Total Terminal (Pier T) in Long Beach. Er lopen momenteel gesprekken met MSC dat via het zusterbedrijf TIL al de resterende 46% in handen heeft, dit over een verkoop.

De Total Terminal heeft een jaarlijkse capaciteit van 3 miljoen teu en behandelde tot voor kort hoofdzakelijk schepen van Hanjin. Medio november verhuist MSC alvast de aanlopen van de California Express van Pier A naar Pier T in Long Beach. Dat is een dienst tussen de westkust van Noord-Amerika en de Med waarin nu schepen van 8.800 tot 9.400 teu ingeschakeld worden, die voortaan ook de lading van en naar Noord-Europa zullen meenemen via transshipment in MSC’s Portugese hub Sines.