Hanjin pakt uit met kortere transittijden

De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping is bezig met een herschikking van een aantal oostwest-diensten, waarbij de capaciteit vaak ook fors opgevoerd wordt. In hun marketing zetten de Zuid-Koreanen terug in op scherpe transittijden.

Hoewel Hanjin Shipping op de oostwest-routes actief is als lid van de CKYHE groep, heeft de rederij het liefst de volledige operationele controle over minstens één loop met daarin alleen maar eigen schepen. Aan die diensten wordt nu gesleuteld, waarbij er sneller gevaren wordt en de capaciteit omhoog gaat.

Flows meldde eerder al dat Hanjin in het kader van de herschikking van de CKYHE diensten tussen het Verre Oosten en Noord-Europa de vloot van de NE6 loop van elf naar negen schepen herleidt. Dat is op dit vaargebied de enige loop van CKYHE waarvoor Hanjin schepen levert.

De Zuid-Koreaanse rederij kan de vloot beperken tot negen zusterschepen van 13.102 teu omdat er sneller gevaren zal worden en omdat er verschillende aanloophavens uit de rotatie verdwijnen (Qingdao, Kwangyang, Jeddah (westbound) en Le Havre).

In een persbericht heeft Hanjin gewezen op de kortere transittijden van de NE6, die als een snelle verbinding tussen Busan, Shanghai, Yantian, Singapore en Europa (Algeciras, Hamburg, Rotterdam) voorgesteld wordt. Die scherpe transittijden gelden overigens ook voor de andere carriers die een allocatie op deze dienst hebben (Cosco, “K” Line, Yang Ming, Evergreen, CMA CGM en UASC).

Nieuwe pendulum

Ook de wekelijkse capaciteit van de NE6 gaat lichtjes omhoog omdat de Zuid-Koreaanse carrier een homogene vloot van schepen van 13.102 teu zal overhouden en de iets kleinere 'Hanjin Buddha' van 10.010 teu (foto) en de ‘Hanjin Italy’ (10.114 teu) overgeheveld worden naar de nieuwe MD3 Service tussen de Far East en het Middellandse Zeegebied. Deze nieuwe loop wordt gekoppeld aan een bestaande dienst over de Pacific (PSX) om zo een nieuwe HPM pendulum te vormen. Daarin zullen 15 schepen van 10.000 teu varen, waarvan een aantal uit de huidige PSX en acht eenheden die Hanjin terugtrekt uit de MD1 Service tussen het Verre Oosten en de Med.

De MD1 was tot nu toe een vergelijkbare pendulum als de MD3 waarvoor Hanjin en Cosco elk de helft van de schepen leverden. Cosco zal alle schepen van Hanjin in de MD1 vervangen, wat betekent dat de oude gezamenlijke dienst eigenlijk ontdubbeld wordt en er 10.000 teu aan wekelijkse capaciteit op de trade bijkomt. Op een route waar de spotprijzen vorige week gedaald zijn tot 390 dollar all-in (voor een 40’ container tussen Shanghai en Genua) is het bijzonder gedurfd om de capaciteit zo fors op te voeren.

Dat Cosco en Hanjin hun eigen pendulumdienst zullen hebben met telkens alleen maar eigen schepen, doet waarnemers ook concluderen dat dit al een aanwijzing zou kunnen zijn dat beide rederijen in de toekomst in verschillende mega-allianties zouden eindigen.

Snelle transittijden

Ook op de trans-Pacific lijkt Hanjin steeds meer een eigen koers te willen varen. Daar werd deze week een nieuw initiatief aangekondigd: de Zuid-Koreanen starten op 24 mei een snelle dienst met vijf schepen van 4.200 teu vanuit Ningbo en Shanghai naar Long Beach met een terugkeer naar China via Tokyo en Osaka.

Opvallend is dat deze nieuwe China America Epxress (CAX) alleen door Hanjin werd aangekondigd en dat er nog geen aanwijzingen zijn dat de CKYHE partners mee zullen doen. Ook hier wijst Hanjin op de bijzonder korte transittijd van elf dagen vanuit Shanghai naar Long Beach.

Het is overigens tussen deze twee havens dat CMA CGM binnenkort zes schepen van 17.800 teu zal inzetten in de Pearl River Express. Die megaschepen doen vijftien dagen over dat traject. Het is zeker geen toeval dat Hanjin in het persbericht over de start van de CAX Service schrijft “dat er in de markt een behoefte is naar een snelle en regelmatige dienst vanuit het Centraal China naar de westkust van de Verenigde Staten".