Hanjin legt de boeken neer (update)

De Zuid-Koreaanse rederij Hanjin Shipping heeft vandaag de boeken neergelegd. Schepen van Hanjin worden nu al in verschillende havens de toegang geweigerd.

Nadat gisteren duidelijk werd dat de grootste schuldeisers het financiële reddingsplan van de grootste Zuid-Koreaanse carrier ontoereikend vonden, restte de directie weinig andere opties dan bescherming tegen schuldeisers aan te vragen. De raad van bestuur besloot deze ochtend unaniem om de boeken bij het Seoul Central District Court neer te leggen.

Het is nu aan de rechtbank om te bekijken hoe het verder moet. Indien de rechter de rederij geen redenen ziet om de rederij tegen haar schuldeisers te beschermen is een faillissement onafwendbaar. Verwacht wordt dat dan sommige activa naar landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) zullen gaan.

Gebroken glas

De door de staat gecontroleerde Korea Development Bank is de grootste schuldeiser en tevens eigenaar van een aantal schepen. De voorzitter van de staatsbank maakte gisteren duidelijk niet meer in een redding van Hanjin te geloven. Een nieuwe kapitaalsinjectie vergeleek hij met het gieten van water in een gebroken glas. De overheidsbank stemde eerder wel in met een reddingsplan voor HMM, waarvan het nu de grootste aandeelhouder is. De koers van de aandelen van HMM is deze ochtend met ongeveer een kwart gestegen.

Het einde van Hanjin Shipping zadelt ook de partners uit de CKYHE Alliance met problemen op. Meerdere schepen van Hanjin waarop zij lading hebben, worden nu al de toegang tot sommige havens ontzegd. Dat is onder andere het geval voor de ‘Hanjin Sooho’ van 13.102 teu (foto) uit de NE6 Service tussen Noord-Europa en het Verre Oosten, die gisteren naar verluidt geen toegang kreeg om in Shanghai af te meren.

CKYHE

Evergreen heeft als eerste carrier uit de CKYHE groep alvast bevestigd dat het geen containers meer zal bijladen op schepen van Hanjin en zelf ook geen lading van de Zuid-Koreaanse partner meer zal accepteren. "De schepen van Hanjin worden voortaan buiten de structuur van CKYHE gehouden", aldus een mededeling van de Taiwanese rederij.

De Chinese rederij Cosco die ook lid is van CKYHE, heeft zijn klanten vandaag op het hart gedrukt dat de situatie van nabij wordt opgevolgd en dat het bij een eventueel faillissement van Hanjin de belangen van de lading waar mogelijk zal verdedigen.

Aan de ketting

De ‘Hanjin Rome’ van 5.302 teu werd op verzoek van Duitse schuldeisers vorige zondag in Singapore als eerste aan de ketting gelegd. Dat schip was net begonnen aan een trip van het Verre naar het Midden-Oosten in de FMX Service waarop ook CMA CGM, “K” Line, X-Press, PIL en UASC slots hebben. Deze ochend werd er volgens een betrouwbare bron in Hamburg ook beslag gelegd op de 'Hanjin Europe' van 13.102 teu uit de NE6 Service.

Wanneer de rechtbank Hanjin effectief failliet verklaart, wordt dit het grootste faillissement ooit in de lijnvaartsector. Hanjin exploiteert een vloot van 98 containerschepen (waaronder 61 gecharterde) die een gezamenlijke capaciteit van 609.500 teu hebben. Het grootste faillissement tot nu toe was dat van US Lines (93.000 teu) in november 1986.