Hanjin en HMM willen in nieuwe alliantie stappen

Alle containerrederijen die volgend jaar één of meerdere partners verliezen aan de nieuwe Ocean Alliance, voeren nu gesprekken over een nieuw samenwerkingsverband.

Ondanks hun financiële problemen praten ook de twee Zuid-Koreaanse carriers Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine (HMM) over deelname in een nieuwe mega-alliantie. Volgens het Franse Alphaliner kunnen die gesprekken nog deze maand leiden tot de oprichting van een derde mega-alliantie waarin alle ‘overblijvers’ gegroepeerd zouden zijn.

Op basis van de huidige marktaandelen zou die derde groep iets kleiner blijven dan het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk Line en MSC of de nog grotere Ocean Alliance die CMA CGM (incl. APL), Cosco, Evergreen en OOCL zal omvatten. Er zou dan een nieuwe marktorde ontstaan, waarin nog maar drie mega-allianties in plaats van vier overblijven.

De grootste carrier in de derde groep zou het Duitse Hapag-Lloyd zijn, dat intussen ook fusiegesprekken voert met UASC. Die Arabische carrier heeft nieuwe partners nodig omdat die anders verweesd zal achterblijven na de stopzetting van Ocean Three.

Tot maart 2017

Volgens Alphaliner zullen Ocean Three, de G6 Alliance en CYKHE nog tot eind maart 2017 blijven bestaan. Om tegen april 2017 een nieuw aanbod klaar te hebben, moeten behalve Hapag-Lloyd en UASC ook MOL, NYK, HMM, “K” Line, Yang Ming en Hanjin op korte termijn beslissen wat ze gaan doen.

Een belangrijk aspect in de onderhandelingen is de ingezette vloot. UASC heeft als enige nu al zes schepen van 19.870 teu in de vaart en MOL heeft er zes van 20.150 teu in aanbouw voor oplevering volgend jaar. Die twee moeten dus al zeker in een nieuwe alliantie stappen omdat ze partners nodig hebben om hun recordschepen te vullen.

Wat het aantal schepen van 14.000 teu betreft zal Yang Ming er 20 hebben, tegenover 11 voor UASC en telkens tien voor “K” Line en NYK. Hapag-Lloyd, Hanjin en HMM hebben uitsluitend neopanamax-eenheden in hun vloot en geen grotere tonnage in aanbouw.

Hanjin

Van de twee Koreaanse carriers mogen geen nieuwe orders verwacht worden, want zij kreunen nu al onder een enorme schuldenlast. Beide hebben aan hun schuldeisers een herstructureringsplan moeten voorleggen om een herschikking van de schulden te bekomen en zo een faillissement af te wenden.

Net als HMM heeft intussen ook Hanjin Shipping de rederijen aangeschreven waarvan het schepen huurt met de vraag om de chartertarieven te verlagen. De directie van de Zuid-Koreaanse rederij waarschuwt in die brief dat de eigen inspanningen om het bedrijf overeind te houden, mogelijk niet voldoende zullen zijn om een faillissement af te wenden.

HMM is intussen goed opgeschoten met de onderhandelingen om de chartertarieven te laten aanpassen. Hanjin staat nu voor dezelfde oefening. De rederij huurt onder andere zeven schepen van 10.010 teu van Seaspan, drie van 10.114 teu van Danaos, vier schepen van 9.030 teu van de Ciner Group en vijf eenheden van 7.471 teu van NSB Niederelbe Schiffahrt.