Hanjin definitief failliet verklaard

Het grootste faillissement ooit in de lijnvaart is vandaag een feit geworden. Het Seoul Central District Court heeft vandaag Hanjin Shipping failliet verklaard.

De rederij moest op 31 augustus bescherming tegen schuldeisers aanvragen omdat het de steun van zijn belangrijkste schuldeisers was verloren. Behalve de zware schuldenlast bleken ook de hoge huurprijzen die de Zuid-Koreaanse rederij voor haar gecharterde schepen moest betalen, nefast. In tegenstelling tot landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) slaagde Hanjin er niet in om die chartertarieven te heronderhandelen.

Een andere reden waarom de Korea Development Bank (KDB) de rederij niet langer wou ondersteunen, was het feit dat de door de familie Cho opgerichte Hanjin Group niet langer bereid was om grote sommen vers kapitaal bij te storten.

Geldgebrek was ook de belangrijkste reden waarom het lossen van alle schepen van Hanjin zeer lang heeft aangesleept. Dat zadelde niet alleen de klanten van Hanjin, maar ook diens partners Cosco, “K” Line, Yang Ming en Evergreen uit de CKYHE Alliance met grote logistieke problemen op.

Geen doorstart

Begin september werd snel duidelijk dat een doorstart verre van evident was. Uiteindelijk besloot de rechtbank om de meest interessante bedrijfsonderdelen te verkopen aan de hoogste bieder. Toen in oktober de beslissing viel om de Europese kantoren te sluiten, werd nog gedacht aan een nieuwe start als kleine intra-Aziatische carrier maar ook dat plan was niet levensvatbaar.

De overheid beloofde HMM te steunen via de staatsbank KDB om activiteiten van Hanjin over te nemen en zo een grote nationale carrier te worden. Uiteindelijk werden de diensten op de trans-Pacific aan nieuwkomer SM Line verkocht.

Terminals

Net voor Hanjin failliet verklaard werd, nam HMM nog snel twee containerterminals in Tokyo en Kaohsiung over. Hyundai kocht eerder ook al de terminal van Hanjin in het Spaanse Algeciras en nam een participatie van 20% in Hanjins Amerikaanse dochter Total Terminals, waarvan de overige 80% van de aandelen nu in handen van MSC zijn.

Hanjins grootste schepen van 13.102 teu die gehuurd waren, zullen binnenkort opnieuw in de vaart komen in charters voor Maersk Line en MSC. Hanjins vroegere vlaggeschip ‘Hanjin Sooho’ (foto) zal binnenkort herdoopt worden tot ‘Maersk Eureka’. De vroegere ‘Hanjin Europe’ zal de nieuwe naam ‘MSC Topaz’ krijgen.

Stefan Verberckmoes