Handelsoorlog tussen China en VS begint lijnvaart pijn te doen

De Chinese containerexport naar de Verenigde Staten is in het eerste kwartaal met 8,2% gedaald, waardoor ook de tarieven onder druk komen. Die export vertegenwoordigt maar liefst 68% van de volumes op de trans-Pacific.

De volumedaling van ruim 8% komt niet onverwacht omdat Amerikaanse importeurs eind vorig jaar hun magazijnen met Chinese producten hebben volgestouwd. De voorraden werden maximaal aangevuld vóór de invoerheffingen zouden stijgen. De Chinese containeruitvoer naar de VS steeg in het laatste kwartaal van 2018 met een spectaculaire 19,1%.

Nu de VS en China effectief de invoerheffingen verhogen, zal het handelsverkeer tussen de twee landen naar verwachting verder dalen. De Franse scheepvaartanalist Alphaliner houdt rekening met een volumedaling tot 8% op de trans-Pacific in 2019.

Invoerheffingen

De Amerikaanse president Donald Trump verhoogde de invoerheffingen voor 5.700 Chinese producten op 10 mei van 10% naar 25%. Drie dagen later volgde China dat voorbeeld door de invoerrechten voor 5.000 Amerikaanse producten van 5% naar 25% te verhogen op 1 juni.

De VS heeft de Amerikaanse importeurs verzekerd dat de hogere heffingen niet gelden voor lading die voor 10 mei uit China verscheept is, mits die lading voor 1 juni in Noord-Amerika arriveert. Dat laatste zal echter al zeker niet meer lukken voor containers die begin mei in China werden geladen op een schip richting oostkust van de Verenigde Staten. Een reis van China naar bijvoorbeeld New York duurt gemiddeld zo'n vijf weken.

Afhankelijk

Een volumedaling op de trans-Pacific kan de containerrederijen hard treffen. Uit berekeningen van de volumes van de veertien grootste carriers op het vaargebied, blijkt dat de Chinese export tussen de 52% en 90% van hun totale volumes vertegenwoordigt. Logischerwijze zijn vooral kleinere nichecarriers het meest afhankelijk van deze trade.

Hyundai Merchant Marine (HMM) en Ocean Network Express (ONE) zijn iets minder afhankelijk van de Chinese export omdat ze een groot marktaandeel in respectievelijk Zuid-Korea en Japan hebben. Bij hen is China goed voor respectievelijk 52% en 55% van hun eastboundverkeer op de trans-Pacific. Voor MSC, CMA CGM en Cosco Shipping is dat 70% tot 73%. Voor nichecarriers als Wan Hai en Matson gaat het om meer dan 90%.

Tarieven

In een krimpende markt is het risico voor tariefdalingen altijd groter. Vorige week is het gemiddelde tarief op de spotmarkt voor het vervoer van een 40’ container van Shanghai naar Los Angeles of Long Beach volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) alvast met 127 dollar of 8,1% gedaald naar 1.442 dollar all-in.

Stefan Verberckmoes