Hamburg verliest trafiek aan Rotterdam en Gdansk

Nu de nieuwe mega-allianties van start zijn gegaan, worden ook een aantal feederdiensten herzien. Voor de RFS Service van Cosco pakt dat voor de Hamburgse haven nadelig uit.

RFS staat voor Russia Finland Feeder Service. Tot voor kort was dat een gezamenlijke dienst van Cosco (twee schepen) en Yang Ming, maar die laatste heeft zijn ene schip al uit de dienst weggehaald. De Taiwanese carrier blijft voorlopig wel slots kopen op de feederdienst van zijn vroegere CKYE-partner.

De RFS bediende tot nu toe de havens van Hamburg, Sint-Petersburg (First Container Terminal en CTS) en Kotka. Vanaf mei gaan de drie ingezette schepen van 1.223 tot 1.368 teu een nieuw vaarplan volgen waarbij ze afwisselend een reis vanuit Rotterdam en Gdansk naar Rusland en Finland zullen maken.

De rotatiewijziging heeft alles te maken met de start van de NEU1 Service van de Ocean Alliance die in Europa uitsluitend Felixstowe, Rotterdam, Gdansk en Wilhelmshaven zal aanlopen. In deze dienst zet Cosco vijf schepen van 18.980 teu (foto) in en zal OOCL zes nieuwbouwschepen van 21.100 teu inschakelen. In afwachting van hun oplevering laat de rederij uit Hongkong schepen van 10.010 tot 11.100 teu in tandem varen met eenheden van 8.063 teu.

De eerste aanlopen van deze dienst die door Cosco als AEU1 en door OOCL als LL1 Service wordt verkocht, zijn voorzien voor 5 mei in Rotterdam en 9 mei in Gdansk met de schepen ‘Cape Akritas’ en ‘OOCL Tianjin’.

Dubbel

Het verlies van de Far Eastloop met de grootste schepen van Cosco zal in Hamburg dubbel zo hard aangekomen omdat ook een transhipmentpakket naar Rusland en Finland wegvalt. Die lading werd tot nu toe dubbel in de statistieken meegeteld. Containerbehandelaar Eurogate is er niet in geslaagd om deze trafiek naar Wilhelmshaven te halen.

Dankzij de start van de NEU1 Service behoudt Gdansk twee rechtstreekse verbindingen met het Verre Oosten. De dienst volgt er Loop 7 van de vroegere G6 Alliance op. De andere Far East Service is de AE10/Silk Service van de 2M-partners Maersk Line en MSC.

Unifeeder

Behalve de RFS-dienst van Cosco krijgt Gdansk er binnenkort ook nog een andere feederdienst bij. De Deense rederij Unifeeder begint op 13 mei een wekelijkse lijn vanuit Gdansk naar Kotka en Sint-Petersburg (First Container Terminal en Sea Fishing Port).

Ook Rotterdam verstevigt zijn positie als doorvoerhaven voor Russische lading. De Nederlandse haven is sinds vorige maand de enige aanloophaven op het vasteland van de gezamenlijke French Baltic Service B van CMA CGM en Fesco. Deze dienst met twee feeders van 1.436 en 1.691 teu loopt in Rotterdam vier terminals aan (ECT Euromax, ECT Delta, Uniport en Rotterdam Short Sea) en heeft ook in Rusland vier haltes (First Container Terminal, Neva Metal, Fish Port en Bronka).

Stefan Verberckmoes