Helft van in twee gezaagde ‘Maersk Honam’ naar scheepswerf (+ foto’s)

Het zwareladingschip ‘Xin Guan Hua’ van Cosco heeft het onbeschadigde deel van het containerschip ‘Maersk Honam’ geladen en brengt het nu naar Zuid-Korea. De containerreus van 15.262 teu zal in de tweede jaarhelft terug in de vaart komen.

Op de ‘Maersk Honam’ brak op 6 maart vorig jaar een zware brand uit na een explosie. Het vuur woedde op de voorste sectie van het schip. Omdat de containerreus nog maar sinds 2017 in de vaart was en het achterste gedeelte met de scheepsmotor gevrijwaard bleef, besloot Maersk om het schip te laten herstellen en opnieuw in de vaart te nemen.

In Jebel Ali werd het schip achter het stuurhuis in twee gezaagd. De Chinese rederij Cosco Shipping Heavy Transportation brengt het 228,5 meter lange onbeschadigde deel van het voorheen 353 meter lange schip naar Hyundai Heavy Industries. Met de hulp van een vijftal sleepboten werd die sectie in Jebel Ali begin deze maand op het afzinkbare schip ‘Xin Guang Hua’ getrokken (zie foto’s). Maersk gaf vandaag beeldmateriaal van die spectaculaire laadoperatie vrij. 

Die Zuid-Koreaanse scheepswerf leverde de ‘Maersk Honam’ in september 2017 op als derde schip uit een reeks van elf. De scheepsbouwer zal later dit jaar nog de twee laatste schepen aan een Singaporese dochter van Maersk overdragen als ‘Maersk Huacho’ en ‘Maersk Houston’. Ook de ‘Maersk Honam’ zal nog dit jaar met een nieuwe voorste sectie en brughuis weer in dienst komen.

Stefan Verberckmoes