Grote schepen werkloos door rationalisatie THE en Ocean Alliances

De leden van THE Alliance en de Ocean Alliance starten voor de tweede keer een gezamenlijke dienst om capaciteit uit de markt te halen. Deze keer doen ze dat tussen het Verre en het Midden-Oosten.

Volgende maand gaan Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming uit THE Alliance tussen het Middellandse Zeegebied en Noord-Amerika in zee met CMA CGM, Cosco Shipping Lines en hun respectievelijke dochters APL en OOCL van de Ocean Alliance. Een nieuwe dienst met zes schepen van ongeveer 8.500 teu vervangt op die route twee verschillende diensten waarin nu elf schepen van 4.400 tot 5.000 teu varen.

In een nieuwe rationalisatie gaan de carriers opnieuw boven de grenzen van de huidige mega-allianties samenwerken. De Ocean Alliance zal haar MEA3 Service samenvoegen met de AGX Service van Hapag-Lloyd, waarop diens partners Yang Ming en ONE slots nemen. Deze twee diensten tussen het Verre en Midden-Oosten, met respectievelijk zeven en vijf ultra large container ships (ulcs) van 13.169 tot 14.074 teu, wordt vanaf de eerste week van december vervangen door een nieuwe dienst met acht schepen van gemiddeld 13.500 teu. Dat betekent dat vier ulcs door deze rationalisatie werkloos worden en beschikbaar komen voor een andere opdracht.

Allocaties

Cosco Shipping Lines, OOCL, Evergreen en Hapag-Lloyd zullen voor de zeven schepen zorgen. CMA CGM, APL en ONE krijgen een allocatie aan boord. Ook Hyundai Merchant Marine (HMM) zal bijboeken op de nieuwe Asia Gulf Service (AGS), omdat deze Zuid-Koreaanse carrier nu al slots heeft op de bestaande AGX Service van Hapag-Lloyd. Verwacht wordt dat ook PIL nog scheepsruimte zal kopen in navolging van de huidige allocatie op de MEA3 Service van de Ocean Alliance.

Het is opvallend dat Yang Ming niet meedoet in de nieuwe dienst. De Taiwanese carrier uit THE Alliance krijgt nu wel een allocatie op de MEA5 Service van de Ocean Alliance, die onder andere een rechtstreekse verbinding tussen Vietnam en de Arabische Golf biedt.

Merknamen

Hoewel acht carriers de opvolger van de AGX en MEA3 Service zullen verkopen, doen ze dat bijna allemaal onder een verschillende merknaam. Hapag-Lloyd en ONE hanteren de naam AGS, maar voor Evergreen wordt dit de nieuwe CEO Service. CMA CGM gebruikt de naam CIMEX5 Service, terwijl de dochter APL het over de WA3 heeft. Ook Cosco Shipping en OOCL werken met verschillende merknamen (MEX2 en ME3). Voor HMM tenslotte wordt de nieuwe dienst de CM2 Service.

Ondanks de verschillende namen verkopen de acht carriers een identieke verbinding. In het Verre Oosten zal de nieuwe lijndienst Busan, Lianyungang, Qingdao, Shanghai, Hongkong, Shekou en Singapore aanlopen. In het Midden-Oosten staan aanlopen in Jebel Ali, Dammam, Jubail en Mina Khalifa (Abu Dhabi) op het programma, alvorens de schepen via Singapore en Nansha naar de starthaven Busan terugkeren. De eerste afvaart zal op 4 december uit Busan geboden worden met de 13.470 teu grote 'Malik Al Ashtar' van Hapag-Lloyd (foto).

Stefan Verberckmoes