Grote carriers jagen opnieuw op extra marktaandeel

De negen leden van de drie grote mega-allianties hebben hun capaciteit het voorbije jaar veel sterker vergroot dan het marktgemiddelde. Twee megacarriers bieden nu zelfs meer dan 15% extra capaciteit aan dan vorig jaar. Dat zijn OOCL en CMA CGM.

Op 1 mei was de totale containervloot goed voor ruim 22 miljoen teu, wat 6,1% meer is dan een jaar geleden. Omdat de werkloze vloot fors kleiner is geworden, bedraagt de toename van de actieve containervloot in een jaar tijd zelfs 7,7%.

De dertien grootste carriers hebben hun capaciteit gemiddeld zelfs met 9,1% opgevoerd. OOCL (+18,4%) en CMA CGM (+16,2%) zijn de meest ambitieuze carriers. Ook een derde lid uit hun Ocean Alliance, Cosco Shipping Lines, liet zich niet onbetuigd en biedt nu 12,4% meer capaciteit aan dan een jaar geleden.

Marktaandeel

De Franse databank Alphaliner concludeert op basis van deze cijfers dat de grote carriers er opnieuw voor gekozen hebben om voor marktaandeel te gaan. Hetzelfde geldt in mindere mate ook voor MSC (+9,2%), Maersk Line (+8,1%) en ONE (+7,9%), die eveneens hun vloten sneller hebben uitgebreid dan het marktgemiddelde van 6,1%. Bij Hapag-Lloyd bleef de capaciteitsstijging het voorbije jaar beperkt tot 4,2%.

De jacht op extra marktaandeel van sommige grote carriers maakt elke poging tot tariefverhoging bij voorbaat onrealistisch. Op de trans-Pacific hebben de grote containerrederijen deze maanden hun jaarcontracten niet aan hogere vrachtprijzen kunnen hernieuwen.

Uitzondering

Volgens de China Containerized Freight Index (CCFI) liggen de tarieven voor alle export vanuit China naar de rest van de wereld nu 7% onder het niveau van mei 2017, terwijl de bunkerkosten in diezelfde periode wel met 47% gestegen zijn. Alphaliner kan niet anders dan vaststellen dat de grote containerrederijen het jaar 2018 zwak hebben ingezet.

De enige uitzondering op de regel is de Zuid-Koreaanse rederij Hyundai Merchant Marine (HMM), die in de periode van begin januari tot medio mei 24,6% minder capaciteit aanbood dan een jaar eerder. Die daling heeft te maken met het feit dat HMM heel wat grote schepen aan de 2M partners Maersk Line en MSC heeft uitgecharterd. HMM is wel nog actief op de trade tussen Azië en Europa via slots op de schepen van 2M, maar die vlootcapaciteit wordt bij de cijfers van Maersk en MSC geteld.

Stefan Verberckmoes