Groeivertraging containerscheepvaart verontrust Antwerpse spelers niet

Analist Drewry verwacht een groeivertraging in de containerscheepvaart van 3,9 naar 3%. Dat zorgt in Antwerpse scheepvaartmiddens nog niet voor verontruste reacties. Terminaloperator MPET beleefde in mei nog een recordmaand.

Drewry baseert zich voor het naar beneden toe bijstellen van zijn groeiprognose op de groeiende onzekerheid in de wereldhandel door geopolitieke spanningen zoals de handelsoorlog tussen de VS en China, de economische groeivertraging, de regionalisering van productieleverketens en de toenemende bezorgdheid om het milieu.

De scheepvaartanalist voegt er wel aan toe dat hij optimistisch blijft dat de wereldhandel opnieuw zal opveren in 2020. Alles zal afhangen van een aantal ontwikkelingen waarop de rederijen geen vat hebben, zoals protectionistische maatregelen van de VS.

Die onzekerheid zorgt volgens Drewry voor verschillende opinies bij de carriers over de omvang van het piekseizoen in het derde kwartaal. Sommige carriers zetten extra vrachtcapaciteit in, andere zijn voorzichtiger.

Antwerpen

Bij terminaloperator MPET in Antwerpen zegt president Dirk Oellibrandt dat de situatie moeilijk in te schatten is. “In mei hadden we nog een recordmaand. In juni was het iets minder, maar of dat nu het begin is van een dalende trend, is moeilijk te zeggen. Er zijn signalen dat de economie vertraagt. Als scheepvaartsector zijn wij daar niet immuun aan. Met een groei van 6% zitten wij nog ruim boven de verwachte 3% van Drewry”, besluit hij.

Marc Beerlandt, CEO van MSC Belgium, de grootste containerklant van de Antwerpse haven, bevestigt dat het wat trager gaat. “Het zijn niet meer de forse volumes van de voorbije jaren. Die waren excellent. De toevoer uit China is lager. De handelsbarrières die de VS opwerpt, zijn niet ideaal om handel te drijven”, zegt hij. Beerlandt wijst er tot slot op dat er zelfs met 3% nog altijd een positieve groei is.

Koen Heinen