Grimaldi vraagt meer controles en regels na brand ‘Grande Europa’

Na de recente scheepsbranden pleit Grimaldi voor strengere veiligheidsregels in het zeevervoer. De operator dringt aan op meer controles op autobatterijen en op gevaargoed in containers. Op goederen in tweedehandse voertuigen moet een verbod gelden.

Vorige week woensdag brak ter hoogte van Palma de Mallorca tweemaal brand uit op de ‘Grande Europa’ van Grimaldi. Aan boord bevonden zich 25 bemanningsleden, waarvan er 15 uit voorzorg werden geëvacueerd. De lading bestond uit bijna 1.700 voertuigen van verschillende types en 49 containers. Hun inhoud bestond voornamelijk uit voedingsproducten.

Twee branden

De eerste vuurhaard op dek 3 kreeg de bemanning vrij snel zelf onder controle. Maar even later ontstond een tweede brand op dek 8. Die breidde uit naar dek 9, blijkt uit het relaas dat de Italiaanse operator van het ongeval doet. Met de hulp van de Spaanse kustwacht en marine en van een sleper met bluscapaciteit kon het vuur uiteindelijk gedoofd worden. Er vielen geen slachtoffers en er was geen sprake van milieuschade. Het schip trok naar Palma voor de nodige inspecties en vaststellingen (foto).

Grimaldi spreekt zijn dank uit voor hun bijstand en voor de rol die het Italiaanse Maritime Rescue & Coordination Center in Rome speelde. De reder heeft ook woorden van lof voor de zeer professionele aanpak van kapitein en bemanning van de ‘Grande Europa’.

Strengere regels nodig

Uit de eerste resultaten van het onderzoek trekt Grimaldi de nog voorlopige conclusie dat het vuur in beide gevallen startte in een van de nieuwe voertuigen die het roroschip vervoerde. De rederij beklemtoont dat dit het zoveelste geval is van brand aan boord van een schip. Zelf verloor Grimaldi begin maart een ander schip, de conro ‘Grande America’, na een soortgelijk voorval met fors zwaardere gevolgen.

Grimaldi dringt er dan ook op aan dat strengere controles en regels worden ingevoerd voor het zeevervoer van goederen, “niet alleen voor rollende lading maar ook voor containers”.

Voor rorovracht is het volgens Grimaldi aangewezen dat er meer controles komen op de batterijen van voertuigen, die vaak kortsluitingen veroorzaken aan boord van schepen en op terminals.

De rederij wil bovendien een “totaalverbod” op de aanwezigheid van “persoonlijke bezittingen” in tweedehandse voertuigen die aan boord van roroschepen meereizen.

Wat containers betreft, vindt Grimaldi dat een classificatiemaatschappij zou moeten toezien op de correcte stuffing van gevaargoed in containers. De reder kijkt hiervoor in de richting van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

Jean-Louis Vandevoorde