Goedkopere charters moeten HMM helpen redden

Hyundai Merchant Marine (HMM) gaat de komende weken onderhandelen met de rederijen waarvan het containerschepen huurt om de chartertarieven te laten dalen.

De Zuid-Koreaanse rederij zit zoals eerder gemeld in grote financiële problemen. De schuldenlast is torenhoog en om te vermijden dat HMM geen liquide middelen meer zou hebben, worden de bulkvloot, een terminal in Busan en andere activiteiten nu afgestoten.

Vorige week bevestigde voorzitter Hyun Jeong-eun ook nog eens dat ze samen met haar moeder 24 miljoen dollar van haar eigen vermogen in de rederij zal steken. In vergelijking met de uitstaande schulden van 5,8 miljard dollar lijkt dat echter een druppel op een hete plaat.

Inspanning gevraagd

De verkoop van activa zal volgens de Zuid-Koreaanse carrier ook niet volstaan om het bedrijf te redden. Daarom wordt ook aan een aantal leveranciers een inspanning gevraagd om te verhinderen dat de rederij bescherming tegen schuldeisers zou moeten aanvragen of failliet zou gaan.

Alle scheepseigenaars die schepen aan HMM verhuren, hebben de vraag gekregen om de chartertarieven te verlagen. Het is een ongeschreven wet dat het tarief niet zomaar gewijzigd kan worden tijdens de looptijd van het contract, maar er zijn wel precedenten.

Herhaling

Zo heeft de Israëlische rederij Zim in het kader van een grote financiële herstructurering twee jaar geleden akkoorden met rederijen gemaakt die dan aandelen kregen in ruil voor lagere chartertarieven. Een aantal van die rederijen liet toen al optekenen dat dit eigenlijk niet voor herhaling vatbaar was.

De containervloot van HMM telt momenteel 55 schepen, waarvan er 22 eigendom zijn en de andere 33 gehuurd worden. De belangrijkste leveranciers van tonnage voor Hyundai zijn Danaos Shipping (o.a. vijf schepen van 13.092 teu), Zodiac Maritime en Navios Maritime Partners. Ook de vijf schepen van 10.055 teu die nog in aanbouw zijn, worden gehuurd van het Britse Zodiac.