Gent spil in intermodale route DFDS tussen Scandinavië en Turkije

DFDS slaat een intermodale brug tussen Noord- en Zuid-Europa. De terminal in Gent speelt daarin de rol van noordelijke spil. “We zien veel potentieel in die verbinding”, zegt Sam De Wilde, managing director van DFDS Seaways in Gent.

De nieuwe ontwikkeling is een uitloper van de overname van de Turkse roro-operator U.N. Ro-Ro door DFDS. De Deense groep verwierf langs die weg een stevig bruggenhoofd in de Middellandse Zee.

De nieuwe intermodale as verbindt zijn netwerk in Noord-Europa met de diensten die de Turkse dochter van en naar haar thuisland verzorgt. De route loopt van het Zweedse Göteborg naar de havens van Pendik en Ambarli in de buurt van Istanbul en naar Mersin aan de zuidkust van Turkije.

Gent en Trieste

Gent wordt de Noord-Europese spil in die verbinding. DFDS baat er een terminal uit aan het Mercatordok. Grote roroschepen verbinden de Vlaamse haven achtmaal per week met Göteborg, de toegangspoort tot Scandinavië in het netwerk van de groep.

In Zuid-Europa is de hoofdrol weggelegd voor Trieste, waar U.N. Ro-Ro veel van zijn schepen heen stuurt. Op de weg tussen de Italiaanse haven en Turkije doen sommige schepen eveneens Patras in Griekenland aan.

“Alle shortseadiensten en haventerminals op die verbinding hebben we in eigendom of baten we zelf uit. Dat staat borg voor een vlotte operationele doorstroming die de lead time met minstens een dag vermindert ten opzichte van vergelijkbare alternatieven”, zegt DFDS. Die transittijden schommelen tussen vier dagen voor Göteborg-Trieste en negen dagen voor Göteborg-Mersin.

Bettembourg

Vanuit de intermodale terminal in het Luxemburgse Bettembourg pendelen treinen van CFL van en naar Trieste. Bettembourg doet dienst als continentale hub en als consolidatiepunt voor Zuid-Europese lading richting Gent en Göteborg.

De connectie tussen de Luxemburgse draaischijf en de Vlaamse haven gebeurt in een eerste fase per vrachtwagen, wat snelheid als voordeel biedt. De bedoeling is op dat deel van het transport op termijn ook het spoor in te zetten. Daarvoor is voldoende volume nodig.

Potentieel

DFDS gelooft dat het lukt. “Wij denken dat dit zal uitgroeien tot een veel gebruikte verbinding. De eerste klanten maken al gebruik van die intermodale oplossing en de eerste resultaten zijn positief”, stelt Sam De Wilde vast.

Het nieuwe initiatief past perfect in de strategie van DFDS, stipt hij aan. “Wij werken erg actief aan het verbinden van al onze routes met elkaar via multimodale opties, alsook aan het uitbreiden van de lokale netwerken tussen onze terminals en andere havens die we niet noodzakelijk rechtstreeks bedienen.”

Jean-Louis Vandevoorde