Geen herstart van vierde 2M-dienst naar VS, wel grotere schepen

De gezamenlijke TA4/NEUATL4 Service van Maersk en MSC tussen Antwerpen en de Verenigde Staten wordt dit jaar niet meer hervat. Het duo gaat nu wel een aantal grotere eenheden inschakelen in de drie andere trans-Atlantische lijndiensten.

De 2M-partners Maersk en MSC besloten in april om hun vierde trans-Atlantische loop te staken omdat er als gevolg van de uitbraak van het COVID-19-virus in de westerse wereld minder ladingaanbod was. De tijdelijke stopzetting werd al een paar keer verlengd en gold tot voor kort tot eind september. MSC heeft deze week bevestigd de voorzichtige aanpak in capaciteitsbeheer verder te zetten. Alle geplande afvaarten van de TA4/NEUATL4-dienst voor de rest van het jaar zijn nu afgelast tot en met de reis in week 52, die dan – op 21 december – bij MSC PSA European Terminal (MPET) in Antwerpen had moeten beginnen.

De TA4/NEUATL4 is een wekelijkse lijndienst vanuit Antwerpen, Rotterdam, Bremerhaven en Liverpool naar Newark (New York), Savannah, Port Everglades en Charleston. Met uitzondering van Liverpool en Port Everglades, worden de andere aanloophavens ook al bediend door de drie andere trans-Atlantische diensten van 2M. De rotaties daarvan werden lichtjes aangepast om een aantal havencombinaties van de gestaakte vierde dienst over te nemen.

Direct naar New York

Zo gaat de op de US Gulf gerichte TA3/NEUATL3 Service nu eerst naar New York in de Verenigde Staten. De tijdelijke staking van de vierde loop zal in het laatste kwartaal enigszins gecompenseerd worden door de inzet van aanzienlijk grotere schepen. Zo vervangt MSC begin oktober de ‘MSC Soraya’ van 5.700 teu uit de derde loop door de ‘MSC Chloe’, die met een capaciteit van 9.411 teu een van de allergrootste schepen op de North Atlantic wordt. Ook de ‘MSC Elodie’ van 8.819 teu vaart sinds kort in de TA3/NEUATL3.

Maersk zal in diezelfde dienst volgende maand de ‘Maersk Gironde’ van 4.822 teu vervangen door de ‘Sealand Illinois’ van 6.648 teu. In de TA2/NEUATL2 Service wil Maersk de ’S Santiago’ van 5.060 teu laten aflossen door de ‘Maersk Sembawang’ van 7.250 teu. In de eerste loop tenslotte maakt de ‘Maersk Iowa’ van 4.822 teu plaats voor de grotere ‘Maersk Hartford’ van 6.478 teu.

Stefan Verberckmoes