G6 Alliance kan vertrek van APL perfect opvangen

Het verwachte vertrek van APL uit de G6 Alliance brengt de overblijvende carriers totaal niet in de problemen, ook al levert de Singaporese carrier nu nog 14% van alle capaciteit.

CMA CGM heeft als toekomstige eigenaar van de Singaporese rederij NOL die de containerdiensten van APL exploiteert, al laten weten dat APL uit de G6 Alliance zal stappen om de alliantie Ocean Three te vervoegen. De overblijvende leden van de 'G5 Alliance' hebben echter voldoende schepen op overschot en in aanbouw om de exit van APL op te vangen. Gezien er een vooropzeg van een jaar geldt, zal het ook nog even duren vooraleer de schepen van APL effectief naar andere diensten zullen worden overgeheveld.

De twee Japanse rederijen NYK Line en MOL brengen volgend jaar al nieuwe tonnage in de vaart. In februari zal bijvoorbeeld de ‘NYK Blue Jay’ (14.000 teu) opgeleverd worden als eerste schip uit een reeks van tien. De Japanse carrier wordt ook genoemd als huurder van vier nieuwbouwschepen van 20.150 teu die in 2018 opgeleverd zullen worden.

Kwartet van APL

MOL zal in februari en april 2016 de nieuwe ‘MOL Benefactor’ en de ‘MOL Beyond’ van elk 10.010 teu aan de vloot toevoegen. Tot 2017 huurt de rederij ook vier schepen van 13.892 teu van APL. Wanneer dat kwartet aan CMA CGM/APL teruggeleverd moet worden, komen er bij MOL zes nieuwe containerreuzen van 20.150 teu in de vaart.

Ook OOCL heeft nieuwe recordtonnage in aanbouw. Het gaat om zes eenheden van 21.100 teu waarvan de eerste in juli 2017 op maidentrip zou moeten vertrekken.

Volgende maand

Hyundai Merchant Marine (HMM) neemt op zijn beurt volgend jaar tien gloednieuwe schepen van 10.000 teu in dienst. Het eerste daarvan, de ‘Hyundai Earth’ (foto), zal al volgende maand aan eigenaar Zodiac Maritime overgedragen worden om vervolgens in lange-termijncharter voor de Zuid-Koreanen te gaan varen.

Hapag-Lloyd heeft net als APL de voorbije maanden geen nieuwe tonnage besteld voor G6-diensten, maar is van plan om dat te doen met het geld dat onlangs op de beurs werd opgehaald. Nu de Duitse carrier het toekomstige lot van APL kent, kan het nieuwbouwprogramma ook afgestemd worden op de nieuwe situatie.