Fusie van Hanjin en HMM is verre van evident

In Zuid-Korea blijft de geruchtenmolen over een mogelijke fusie van de twee grote containerrederijen Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine (HMM) volop draaien. Voorlopig lijkt het vooral ‘wishful thinking’ van de overheid.

Hyundai Merchant Marine ontkende eerder al formeel dat er fusiegesprekken met Hanjin Shipping gevoerd zouden worden, maar een woordvoerder van Hanjin gaf nadien wel toe dat de Zuid-Koreaanse overheid gevraagd heeft om een samengaan van de twee grote carriers te bekijken.

Omdat er in locale kranten deze week sprake was van een zekere dwang namens de regering en omdat dat een negatief effect had op de aandelenkoersen van beide carriers, heeft de Zuid-Koreaanse minister van Maritieme Zaken intussen officieel ontkend dat hij een gedwongen fusie wil doordrukken. De minister stelt nu dat het nodig is om twee grote carriers te behouden gezien hun belang voor de Zuid-Koreaanse import en export.

Privé-aandeelhouders

In tegenstelling tot de in de maak zijnde Chinese fusie van de staatsrederijen Cosco en China Shipping, zijn Hanjin en HMM geen overheidsbedrijven. HMM behoort tot de grote Hyundai Group en de grootste aandeelhouder van Hanjin is Korean Air. Bij deze twee privé-aandeelhouders is er weinig of geen animo voor een samengaan. Operationeel gezien zitten de twee Zuid-Koreaanse carriers overigens ook in twee verschillende mega-allianties (CKYHE voor Hanjin en G6 voor HMM).

Zowel Hanjin als HMM moesten de voorbije jaren activa verkopen om de verliezen van hun lijnvaartactiviteiten te stelpen. Dat de overheid het reilen en zeilen van de twee van nabij volgt, heeft te maken met het feit dat beiden grote schulden hebben bij de nationale Korea Development Bank. Die overheidsbank gaat nu na of de herstructureringen bij Hanjin en HMM voldoende realistisch zijn, alvorens nieuwe kredieten te verstrekken.

Als middelgrote carriers worden de twee Zuid-Koreaanse containerrederijen momenteel net als alle andere collegae uit de sector zwaar getroffen door de lage tarieven in de lijn- en bulkvaart. Daardoor zag Hanjin de omzet in het derde kwartaal met 8,9% dalen.

Consolidatie

Het geplande samengaan van de twee Chinese staatsrederijen en het feit dat CMA CGM en Maersk Line een overname van APL overwegen, lijkt een nieuwe consolidatiegolf in de lijnvaart in te luiden. In een interview met Reuters zei Søren Skou, de CEO van Maersk Line, dat hij een aantal transacties verwacht.

Hij ging zelf niet echt in op zijn interesse voor APL. Het is echter duidelijk dat zowel CMA CGM als Maersk Line hun marktpositie vooral op de trans-Pacific zouden kunnen versterken door de Singaporese carrier in te lijven.

Op dat vaargebied is Evergreen de grootste carrier met intussen al 9% van alle beschikbare capaciteit. De CKYHE Alliance waartoe de Taiwanese carrier behoort, is er het grootste samenwerkingsverband. Het marktaandeel van Maersk Line tussen de Far East en Noord-Amerika bedraagt 8,7%, wat opvallend minder is dan het aandeel van 16,2% in de trade tussen het Verre Oosten en Europa of de 18,5% in het trans-Atlantische verkeer.