Freddy Aerts: "Plan Weyts bevat vier extra zeeligplaatsen voor sluis"

"Het recentste plan van minister Weyts bevat wel degelijk vier nieuwe zeeligplaatsen voor de sluis", zegt ingenieur Freddy Aerts. Daarmee reageert de man die het 'complex project extra containercapaciteit' leidt op de stellingname van Alfaport-Voka.

In onze nieuwsbrief gisteren was Alfaport-Voka niet bepaald enthousiast over het plan 9 bis van minister Ben Weyts voor extra containercapaciteit in Antwerpen. Volgens de private havengemeenschap zijn er onvoldoende nieuwe ligplaatsen voor de sluizen.

Freddy Aerts reageert verbaasd op de cijfers die Alfaport-Voka hanteert. Volgens de ingenieur, die voor de Vlaamse Gemeenschap de hele procedure 'complex project extra containercapaciteit' coördineert, bevat het gecontesteerde plan netto vier extra zeeligplaatsen voor de zeevaart en ook vier voor de binnenvaart.

Noordzeeterminal

"Er komen in het nieuwe tijdok, dat aansluit op het Deurganckdok, vier nieuwe zeeligplaatsen van 450 meter voor de scheepvaart en vier nieuwe van 150 meter voor de binnenvaart", somt de ingenieur op. "Er gaat inderdaad ook een zeeligplaats en een ligplaats voor binnenvaart verloren in het huidige Deurganckdok. Maar er wordt vergeten dat aan de overkant van de Schelde aan de Noordzeeterminal een extra zeeligplaats voor de zeevaart en voor de binnenvaart bijkomen. De rekensom geeft dus vier extra zeeligplaatsen én vier extra binnenvaartplaatsen in het nieuwe plan."

Kleiner

"Daarbovenop zijn er nog twee zeeligplaatsen en vier ligplaatsen voor de binnenvaart achter de sluizen, in de directe omgeving van de bestaande terminals", vervolgt Freddy Aerts. "Ik begrijp dat de rederijen de zeevaartligplaatsen achter de sluizen minder geschikt vinden voor de ulcs (ultra large container ships, n.v.d.r.), maar er zijn ook nog heel veel andere kleinere containerschepen. Bijkomende capaciteit voor niet-ulcs achter de sluizen schept dus meer capaciteit vóór de grote ulcs voor de sluizen."

Hinder

Over de verwachte hinder op de huidige operaties voor het bouwen van de 'deur' naar Saeftinghe in het Deurganckdok, vraagt de projectleider tijd. "We zijn nog niet op het punt dat we de werkzaamheden in detail uitwerken. Het spreekt voor zich dat we er alles aan gaan doen om de hinder te beperken."

Bart Timperman