FMC-advies: "Weet op welk schip je boekt"

De Federal Maritime Commission (FMC) heeft geen bezwaren tegen de samenwerking tussen de 2M-partners en Hyundai Merchant Marine (HMM), maar geeft kleinere verladers wel nog wat advies mee.

Commissaris William P. Doyle (foto) heeft laten weten dat hij zijn akkoord heeft gegeven aan de afspraken die Maersk Line, MSC en HMM onderling gemaakt hebben, omdat Maersk de garantie heeft gegeven dat de Deense carrier alleen maar lading op een schip van HMM zal bijladen als de verlader daarvoor toestemming heeft gegeven.

Trans-Pacific

Doyle verduidelijkt dat er in de afspraken tussen de drie carriers niet naar 2M wordt verwezen. 2M is het Vessel Sharing Agreement op alle oost-westroutes dat Maersk Line en MSC voor een periode van tien jaar hebben gesloten. HMM ondertekende het '2M+HMM'-akkoord met zowel Maersk als MSC en zal vooral slots kopen van beide carriers. Op de drie diensten die HMM op eigen houtje op de trans-Pacific zal verzekeren mogen Maersk Line en MSC samen wekelijks duizend slots vullen.

Kleine of middelgrote verladers die geen sterke onderhandelingspositie hebben in de gesprekken met de carriers worden volgens Doyle geconfronteerd met het feit dat ze niet weten welke rederij hun lading uiteindelijk zal vervoeren. Het is niet omdat je bij carrier A boekt, dat de lading ook zal meegaan op een schip van diezelfde carrier. Bij reders uit een alliantie kan de container ook op een schip van hun partners belanden.

Toestemming

Doyle vindt het belangrijk dat klanten van Maersk hun toestemming geven om hun lading door een schip van HMM te laten vervoeren. Omdat HMM nog maar recent een zware financiële herstructurering ondergaan, is het begrijpelijk dat sommige verladers nog argwanend zouden kunnen zijn. Doyle rekent erop dat MSC hetzelfde als Maersk zal doen en roept alle verladers sowieso op om te verifiëren met welk schip van welke carrier hun container zal meegaan.

Het ‘2M+HMM’-akkoord geldt voor een periode van drie jaar, maar kan door Maersk en MSC voortijdig beëindigd worden als die dat zouden willen.

Stefan Verberckmoes