Ferrymaatschappij SNCM legt boeken neer

De Franse rederij SNCM die veerdiensten aanbiedt naar Corsica en de Maghreb, legt vandaag de boeken neer bij de rechtbank van Marseille.

De ferrymaatschappij werd gedwongen om bescherming tegen schuldeisers aan te vragen door hoofdaandeelhouder Transdev, een joint venture van Veolia en de Caisse des Dépôts. Transdev besloot vorige vrijdag om de terugbetaling van een lening van 103 miljoen euro te eisen en Veolia vroeg 14 miljoen terug. Dat geld heeft SNCM niet.

Met een gerechtelijke procedure wil Transdev de kans creëren om kandidaat-overnemers te zoeken die een doorstart willen maken. Dat scenario wordt ook gesteund door de Franse overheid, die een kwart van de aandelen bezit. Terwijl de procedure loopt, kunnen de veerdiensten in principe voortgezet worden.

Terugbetaling

De hoofdaandeelhouder wil al langer uit SNCM stappen omdat het geen toekomst meer in het huidige bedrijf ziet. De verlieslatende ferrymaatschappij moet van de Euromese Commissie immers 440 miljoen euro onterecht ontvangen subsidies terugbetalen aan de Franse staat. De enige manier om aan die terugbetaling te ontsnappen lijkt een faillissement te zijn.

Dat Transdev de boeken niet eerder heeft neergelegd, heeft te maken met de staking van het personeel in het begin van de zomervakantie. Om die acties in volle toeristisch hoogseizoen te laten stoppen, werd toen beloofd dat er tot eind oktober geen aanvraag voor juridische bescherming zou komen.

Het is nu afwachten welke kandidaat-overnemers er zullen zijn voor de vloot en diensten van SNCM. Het is nu al zeker dat er bij een eventuele doorstart honderden banen van de huidige 2.000 zullen sneuvelen. Ook de Franse STEF groep is indirect betrokken partij, want diens ferrydochter La Méridionale werkt samen met SNCM.