Feedermaatschappijen zien marktaandeel flink slinken

Omdat de grote containerrederijen hun intra-Europees en intra-Aziatische diensten steeds meer zelf verzorgen, daalt het marktaandeel van de onafhankelijke feedermaatschappijen. In Europa daalde hun aandeel in tien jaar tijd van 66% naar 44%.

Team Lines zette deze maand zijn intra-Europese shortseadiensten stop omdat er te weinig ladingaanbod overblijft. Uit een analyse van de Franse databank Alphaliner blijkt dat 56% van alle intra-Europese containercapaciteit nu al door de grote global carriers gecontroleerd wordt.

MSC (inclusief WEC Lines) is de grootste intra-Europese carrier en wordt gevolgd door Maersk (met Sealand Europe & Med) en CMA CGM (met MacAndrews en Containerships). Het marktaandeel van de gespecialiseerde carriers is intussen gedaald naar 44%. De grootste onafhankelijke shortsea operators in Europa zijn achtereenvolgens Unifeeder, X-Press Feeders en BG Freight Line.

Niet alleen het marktaandeel, maar ook de capaciteit van de gespecialiseerde regionale carriers is gedaald. Hun capaciteit bedroeg in 2009 nog 164.000 teu. Anno 2019 is dat nog 117.000 teu.

Consolidatie

De feedermaatschappijen hebben het aantal potentiële klanten de voorbije jaren bijna zien halveren als gevolg van de consolidatie in de lijnvaartsector. Daardoor zijn ze grote feedertrafieken verloren. Een jaar geleden deden de Japanse rederijen NYK Line, MOL en “K” Line bijvoorbeeld elk nog afzonderlijk beroep op onafhankelijke feedermaatschappijen, maar intussen vormen ze samen Ocean Network Express (ONE) en boeken ze hun transhipmentlading voor de Baltic bij voorkeur bij alliantiepartner Hapag-Lloyd.

Ook in de shortseasector speelt het consolidatie-effect. Alphaliner verwijst daarbij naar het verdwijnen van carriers als Baltic Container Lines, Intermarine, United Feeder Services, Feederlink, Tschudi Lines en binnenkort ook MacAndrews. De grootste overgebleven onafhankelijke feedermaatschappijen werken nu in de praktijk vaak samen met de global carriers in gezamenlijke diensten.

Intra-Azië

De evolutie in het intra-Aziatische verkeer is vergelijkbaar. De global carriers controleren daar intussen ook al 56% van alle capaciteit, tegenover 50% tien jaar geleden. In Azië zijn Cosco Shipping (inclusief OOCL), Maersk (inclusief Sealand Asia) en CMA CGM (inclusief APL/Cheng Lie Navigation) nu de grootste spelers. Bij de intra-Aziatische specialisten zijn Wan Hai, Shandong International Transport Co (SITC uit Qingdao) en Korea Marine Transport Co (KMTC uit Seoul) de grootste regionale carriers.

Stefan Verberckmoes