Far East trade wordt overspoeld door megaschepen

De introductie van nieuwe megaschepen zal dit jaar in de trade tussen de Far East en Noord-Europa voor een capaciteitsverhoging van 9,1% zorgen. Intussen blijven de carriers nog altijd grotere tonnage bestellen.

De recente bestelling van MOL voor zes eenheden van 20.150 teu en CMA CGM’s order voor drie recordschepen van 20.600 teu zijn voorlopig nog niet de laatste. China Shipping overweegt om vijf containerreuzen van 19.100 teu bij te bestellen en ook landgenoot Cosco zou in de toekomst graag een volledige Far East loop met elf schepen van dat formaat willen verzekeren en onderhandelt daarom met een aantal scheepsbouwers in eigen land.

Binnen de G6 Alliance wordt intussen afgesproken wie na MOL de resterende schepen voor een volledige loop met schepen van 20.000 teu zal laten bouwen. Die beslissing zal echter pas over enkele maanden worden genomen. Dit jaar nemen de zes G6-leden amper nieuwe tonnage in de vaart. MOL introduceert als enige nieuwbouwschepen van 10.010 teu in Loop 1 ter vervanging van eenheden van 8.000 tot 9.000 teu, waardoor de totale vlootcapaciteit van deze alliantie dit jaar met 1% zal stijgen naar 62.170 teu.

+15%

Ocean Three en de CKYHE Alliance daarentegen zullen het aantal slots op het vaargebied dit jaar elk met meer dan 15% verhogen. Bij Ocean Three zal de vloot van de FAL8/AEX1/AEC1-dienst tegen het einde van het jaar volledig uit eenheden van 18.800 tot 19.100 teu bestaan. De FAL2/AEX7/AEC8 zal dan met tonnage van 13.100 tot 15.000 teu gevaren worden. Zoals eerder gemeld start CMA CGM volgende week met de introductie van 17.700 teu grote schepen in de FAL1/AEX3/AEC2 Service.

De vloot van de vier eigen diensten van Ocean Three was vorige maand goed voor 52.540 slots. Tegen het einde van het jaar zullen dat er 60.500 zijn. De groei zou volgens de Franse databank Alphaliner nog groter zijn indien naar de nominale capaciteit van de schepen wordt gekeken. De hogergenoemde cijfers gaan ervan uit dat de schepen van 19.100 teu in de praktijk maximaal 18.000 teu laden en voor de nieuwe recordschepen van CMA CGM wordt rekening gehouden met een realistische ‘intake’ van 16.000 teu.

Ook bij CKYHE zal de capaciteit dit jaar met 15,3% verhoogd worden (naar 75.880 teu) zonder dat er een extra dienst bijkomt. De capaciteitsverhoging is vooral het resultaat van de introductie van schepen van 13.092 tot 14.080 teu in de NE2- en NE7-diensten, wat voor beide loops neerkomt op een capaciteitsverhoging van ruim 50%.

2M

Het 2M Vessel Sharing Agreement was begin dit jaar met een vlootcapaciteit van 84.950 teu de grootste alliantie op het vaargebied. Dit jaar nemen Maersk Line en MSC samen nog eens dertien eenheden van 18.340 tot 19.224 teu in dienst, waaronder de ‘MSC Oliver’ die gisteren in Zuid-Korea werd gedoopt door Oliver Vago, één van de kleinkinderen van Gianluigi Aponte, de oprichter van de rederij.

Door de komst van al die extra megaschepen vergroot 2M zijn capaciteit dit jaar met 6,5% (naar 90.500 teu) en zal het in staat zijn om tegen het einde van het jaar twee loops met alleen maar schepen van meer dan 18.000 teu te hebben. Er is ook voldoende nieuwe capaciteit op komst voor een 'upgrade' van de AE2/Swan Service naar 15.908 tot 19.000 teu.