Extra capaciteitsreducties bij start van piekseizoen

Er dreigt een einde te komen aan de inkrimping van de werkloze containervloot omdat de G6 Alliance de capaciteit beperkt door tien schepen van HMM uit de vaart te halen.

Bij de start van het piekseizoen was er tot nu toe elk jaar tijdelijk weer extra werk voor schepen die al een tijdje opgelegd waren. Vooral op de trans-Pacific werd de afvaartfrequentie dan traditioneel verhoogd.

Een relatief zwak ladingaanbod en vooral de fors gedaalde tarieven tussen het Verre Oosten en de VS zetten de zes leden van de G6 Alliance nu echter aan om om hun CC1 Service tussen China, Zuid-Korea, Los Angeles en Oakland vanaf medio juni te staken. Voorlopig is dat 'tijdelijk' tot eind juli, maar de kans is groot dat het langer zal worden.

Het is een opmerkelijke beslissing voor de alliantie die nog maar net besloot om Loop 6 tussen Noord-Europa en het Verre Oosten niet te hervatten. De G6 Alliance is momenteel ook de alliantie met het grootste aantal inactieve eigen schepen, namelijk zeventien eenheden van 4.600 tot 13.200.

HMM

De stopzetting van de CC1 Service treft zes schepen van 6.350 tot 6.700 (foto) teu, die allemaal door Hyundai Merchant Marine (HMM) geleverd worden. Die in financiële moeilijkheden verkerende Zuid-Koreaanse rederij ziet haar werkloze vloot overigens fors toenemen.

Tussen Europa en de Far East worden immers ook vier containerreuzen van HMM van 13.154 teu vervangen door tonnage van 13.208 teu van OOCL. De schepen van OOCL waren werkloos door het stopzetten van Loop 6 en vervangen deze maand schepen van HMM in zowel Loop 4 als Loop 5.

 De alliantieleden vrezen blijkbaar dat verladers afgeschrikt zouden kunnen worden om schepen van HMM te boeken, omdat ze op de hoogte zijn van de financiële problemen van de Zuid-Koreaanse carrier.

Toch is de rationalisatie van de G6 Alliance tussen Azië en de VS geen alleenstaand geval. Ook Ocean Three en Hamburg Süd staken eind deze maand een dienst tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika met tien schepen van 3.800 tot 4.600 teu.

Werkloze vloot

Omdat binnenkort nog de stopzetting van een andere dienst over de trans-Pacific zal aangekondigd worden, kan het aantal werkloze containerschepen weer toenemen. In de tweede helft van mei is het aantal schepen van meer dan 500 teu zonder opdracht volgens de Franse databank Alphaliner in alle geval gedaald van 269 naar 256. Hun gezamenlijke capaciteit bedroeg 1,04 miljoen teu, wat 5,1% van de totale containervloot vertegenwoordigt.

Eén van de redenen dat het aantal werkloze schepen daalde, is het feit dat rederijen ook de voorbije weken weer tonnage aan slopers hebben verkocht.

Lees ook: 30/05/2016  Safmarine laat tien jaar jonge panamax slopen