Evergreen zet licht op groen voor megaorder

De top van de Taiwanese rederij Evergreen heeft een nieuwbouwprogramma goedgekeurd dat maar liefst 1,76 miljard dollar mag kosten. Deze keer wil de rederij ook zelf megamaxschepen bestellen.

Flows meldde eind juni al dat de Taiwanese carrier op nieuwbouwplannen voor schepen van 23.000 teu broedt. De onderhandelingen met verschillende scheepswerven zijn nog steeds gaande, maar er is deze week wel een belangrijke stap in de aanloop naar de megabestelling gezet nu de rederijtop de vlootuitbreiding officieel heeft goedgekeurd.

Hoewel Evergreen nog volop bezig is om een reeks van twaalf nieuwe schepen van 20.388 teu van de nieuwe G-klasse (foto) in de vaart te brengen, werd besloten om de vloot met nog eens elf megamaxschepen van 23.000 teu uit te breiden. Het is de bedoeling dat de Taiwanese carrier zelf vijf of zes nieuwe recordschepen zal bestellen en dat de andere schepen uit de reeks in langetermijncharter worden genomen.

'Riskant'

Het is opmerkelijk dat Evergreen zelf megaschepen wil bestellen, omdat al de huidige containerreuzen uit de vloot allemaal gehuurd worden. De inmiddels overleden oprichter en voormalig topman, Chang Yung-fa (1927-2016), zag de schaalvergroting in de sector met lede ogen aan en vond het ‘riskant’ om schepen met een capaciteit van meer dan 8.000 teu in de vaart te brengen.

De eerste reeks van ultra large container ships (ulcs) van 13.808 teu die Evergreen in 2013 en 2014 in de vaart bracht, wordt daarom gehuurd van de Griekse eigenaar Enesel, die deze tien schepen wel op basis van het langetermijncontract met Evergreen bestelde. De vloot van de Taiwanezen telt ook vijf schepen van 14.424 teu uit 2016, die van Costamare gehuurd worden, en vijf eenheden van 14.000 teu. Die vijf schepen werden in 2017 door Imabari gebouwd en worden gecharterd van Shoei Kisen, een dochter van de Japanse scheepsbouwer. Shoei Kisen is ook de eigenaar van Evergreens twaalf schepen van 20.388 teu, waarvan er nog twee opgeleverd moeten worden.

Groeistrategie

Met de nakende megabestelling kiest Evergreen duidelijk voor een ambitieuze groeistrategie. Behalve de twee laatste schepen van 20.388 teu heeft de Taiwanese carrier ook acht boten van 12.000 teu in aanbouw bij Samsung Heavy Industries. De rederij zal ook nog eens twaalf schepen van 11.850 teu charteren die bij Imabari in aanbouw zijn. Het orderboek van de Taiwanezen omvat verder nog 39 kleine containerschepen met een capaciteit van 1.800 tot 2.870 teu.

Met een vloot van 208 schepen, die een gezamenlijke capaciteit van bijna 1,3 miljoen teu hebben, staat Evergreen momenteel op de zevende plaats in de rangschikking van 's werelds grootste rederijen. Dankzij het nieuwbouwprogramma zou de Taiwanese rederij over enkele jaren over Hapag-Lloyd en Ocean Network Express (ONE) naar de vijfde plaats kunnen springen. Maar Hapag-Lloyd en ONE bereiden eveneens bestellingen voor nieuwe megamaxschepen voor, al zijn die plannen nog niet zo ver gevorderd als die van Evergreen.

Stefan Verberckmoes