Evergreen stuurt breedste schip ooit door Panamakanaal

De Taiwanese rederij Evergreen stuurt als eerste een containerschip door het Panamakanaal met twintig rijen containers in de breedte bovendeks. Het kanaal kan voortaan gebruikt worden door nog eens 160 extra schepen tot 15.000 teu.

Evergreen hevelt vandaag het 14.424 teu grote containerschip ‘Triton’ over naar de vloot van de Asia US East Coast Service (AUE) van de Ocean Alliance. Deze dienst tussen het Verre Oosten en de oostkust van de Verenigde Staten gaat in oostelijke richting via het Panamakanaal en keert daarna via Suez van de VS naar Taiwan en China terug.

De ‘Triton’ wordt op 15 mei met een breedte van 51,2 meter het breedste schip dat ooit dwars door Panama zal varen. Bij de opening van de nieuwe sluizen van het Panamakanaal in juni 2016 stelde vaarwegbeheerder ACP de verbinding open voor schepen met een maximale lengte van 366 meter en een maximale breedte van 49 meter. Dat laatste komt overeen met negentien rijen containers in de breedte bovendeks.

Twintig rijen

In april vorig jaar kondigde ACP aan dat de maximale breedte op 1 juni zou worden verhoogd tot 51,25 meter om ook schepen met twintig rijen containers toe te laten. De lengtelimiet bleef toen wel 366 meter. Dat de 369 meter lange ‘Triton’ nu toestemming krijgt voor een proeftransit, geeft aan dat er ook nog wat rek zit op de maximale lengte. Maersk Line mocht overigens ook al enkele 367 meter lange schepen van 11.000 teu door de nieuwe sluizen laten versassen.

Met een capaciteit van 14.424 teu wordt het door Evergreen gecharterde schip een recordschip voor het Panamakanaal. Het huidige record qua nominale capaciteit staat op naam van een reeks 14.414 teu grote schepen van CMA CGM (foto), die 366 meter lang en 48,2 meter breed zijn. De transit van de 'Triton' is duidelijk een proefvaart, want in de AUE Service zet Evergreen overwegend tonnage van 8.450 teu in.

Flexibiliteit

Voor de containerrederijen geven de nieuwe maxima extra flexibiliteit in de vlootplanning omdat ze meer containerreuzen van de trade tussen de Far East en Europa naar de trans-Pacific kunnen afleiden. Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er 128 extra schepen van 13.800 tot 14.993 teu die vanaf nu voor een transit in aanmerking komen. Er zijn ook nog 32 schepen met twintig rijen containers bovendeks in aanbouw, waarvan de grootste een capaciteit van 15.052 teu krijgen.

Specifiek voor Evergreen geldt dat de AUE Service door tien schepen verzekerd wordt. Bij een succesvolle transit van de 'Triton' heeft de Taiwanese rederij de optie om de capaciteit van die dienst quasi te verdubbelen, want Evergreen heeft een vijftiental schepen van 14.000 teu in haar vloot.

De containerrederijen zijn zeer belangrijke klanten van ACP. Van alle schepen die tussen oktober 2018 en februari 2019 door het Panamakanaal zijn gevaren, was 47% een containerschip. Na de containerschepen vormden de lpg-tankers het tweede belangrijkste scheepstype (23%), gevolgd door de lng-schepen (14%) en de dry bulk carriers (8%).

Stefan Verberckmoes