Evergreen, MSC, Maersk en Zim verkopen schepen voor afbraak

De Taiwanese rederij Evergreen heeft dit jaar al vijf containerschepen aan slopers verkocht, waaronder twee schepen van 5.364 teu. In de eerste zes weken van 2019 werd al bijna half zo veel oude tonnage verkocht als in heel 2018.

Vorig jaar werden er slechts 56 containerschepen verschroot. Hun gemiddelde leeftijd bedroeg 24 jaar. Alles samen waren deze schepen goed voor een capaciteit van 102.308 teu, wat peanuts is in vergelijking met de 1,3 miljoen slots van alle nieuwe schepen die in 2018 in de vaart kwamen.

In januari en de eerste week van februari werden al 23 containerschepen aan slopers verkocht, samen goed voor iets meer dan 47.000 teu. Verwacht wordt dat er de komende maanden nog meer carriers zullen besluiten om oudere tonnage af te stoten. De beperking van de zwaveluitstoot van de scheepvaart vanaf 1 januari 2020 zal sommige oudere boten met een hoog bunkerverbruik onrendabel maken.

Positief effect

Het is al sinds oktober vorig jaar dat er opnieuw regelmatig schepen van meer dan 4.000 teu voor sloop verkocht worden. Als de trend zich zoals verwacht voortzet, heeft dat een (licht) positief effect op de werkloze vloot en de overcapaciteit waarmee de lijnvaartsector al zo’n tien jaar worstelt.

Evergreen verkocht dit jaar al de meeste schepen voor afbraak. De 5.364 teu grote ‘Ever Ultra’ (foto) is momenteel bezig aan de laatste reis naar een sloopstrand in Chittagong (Bangladesh). Ook het zusterschip ‘Ever Union’ uit 1997, dat nu nog actief is tussen China en het Indische Subcontinent, wacht binnenkort hetzelfde lot. De Taiwanese rederij verkocht ook drie kleinere schepen van 1.164 teu na 22 jaar dienst.

Hoge sloopprijzen

Wie nu schepen verkoopt, profiteert van relatief hoge schrootprijzen. De Israëlische rederij Zim verkocht zopas de panamax ‘Zim Virginia’ van 4.922 teu, die in 2002 in dienst werd genomen, en kreeg daarvoor maar liefst 466 dollar per ldt (light displacement tonnage). Twee jaar geleden schommelden de schrootprijzen nog rond de 300 dollar per ldt.

Maersk en MSC lieten dit jaar elk al een schip uit hun vloot vertrekken. Voor de Deense carrier ging het om de ‘Thomas Maersk’ van 1.594 teu, die in 1994 opgeleverd werd en de voorbije jaren vooral tussen Algeciras en West-Afrika voer. MSC nam afscheid van de ‘MSC Mirella’ van 2.152 teu, die dertig jaar geleden in de vaart kwam.

Grootste

Het grootste containerschip dat dit jaar al voor afbraak verkocht werd, is de ‘Conti Basel’ van 6.078 teu die op 24 januari in Chittagong is gearriveerd. Dit schip van NSB Niederelbe Schiffahrts kwam in 2003 in dienst en voer tien jaar lang voor Hanjin onder de naam ‘Hanjin Basel’. Na afloop van die charter wist de Duitse eigenaar dit schip nog te verhuren aan onder andere Hapag-Lloyd, Cosco Shipping, Arkas, Unimed Feeder Services en laatst nog aan CMA CGM.

Stefan Verberckmoes