Evergreen en X-Press bestellen containerschepen

In de maand oktober werden amper twee kleine nieuwe containerschepen besteld. In de eerste helft van deze maand werden al 29 nieuwe orders geplaatst. Na Wan Hai laten nu ook Evergreen, X-Press en SITC nieuwe tonnage bouwen.

Wan Hai plaatste vorige week voor 648 miljoen dollar nieuwe orders. De Taiwanese carrier laat acht schepen van 3.036 teu en twaalf van 2.038 teu bouwen omdat er de komende jaren een tekort aan kleine containerschepen dreigt te ontstaan.

Ook landgenoot Evergreen beseft dat en kondigde in augustus al aan dat het via de dochters Evergreen Marine (Hong Kong) en Greencompass Marine uit Panama prijzen had opgevraagd voor de bouw van veertien schepen van 2.500 teu en nog eens 24 van 1.800 teu. Evergreen Marine uit Hong Kong heeft vorige week officieel de eerste vier schepen van 2.500 teu besteld bij de Chinese scheepsbouwer Jiangnan Shipyard. Dit kwartet moet in de eerste helft van 2020 in de vaart komen.

X-Press

Sea Consortium uit Singapore heeft dan weer twee eenheden van 2.700 teu besteld bij Zhoushan Changhong International Shipyard en meteen ook opties op vier bijkomende schepen genomen. De nieuwe tonnage is bestemd voor de dochter X-Press Feeders, de grootste onafhankelijke feedermaatschappij ter wereld. Deze extra brede schepen krijgen een beperkte diepgang van elf meter, zodat ze kunnen ingezet worden in diensten van en naar Chittagong in Bangladesh.

Shandong International Transport Co (SITC) Qingdao ging tenslotte bij Jiangsu New Yangzi Shipyard aankloppen voor de bouw van twee schepen van 2.700 teu. Net als de nieuwe schepen van Wan Hai, Evergreen en X-Press zijn ook deze bestemd voor intra-Aziatische lijndiensten.

Stefan Verberckmoes