Schepen 23.000 teu op verlanglijstje van Evergreen en Hapag-Lloyd

De Taiwanese rederij Evergreen en de Duitse carrier Hapag-Lloyd zijn met verschillende Aziatische scheepswerven in onderhandeling over de bouw van schepen van 23.000 teu. Evergreen wil er negen en Hapag-Lloyd denkt aan zes megamaxen.

Begin volgende maand neemt MSC met de ruim 23.000 teu grote ‘MSC Gülsün’ het allereerste ‘megamax 24’ uit een reeks van elf in de vaart. Ook CMA CGM en Hyundai hebben vergelijkbare schepen in aanbouw. Met 24 rijen containers bovendeks zijn deze nieuwe recordschepen een rij containers breder dan de huidige generatie megamaxschepen van ongeveer 19.000 tot 21.000 teu.

Hapag-Lloyd en Evergreen willen als nummers vijf en zeven in de lijnvaart nu ook de stap naar schepen van 23.000 teu zetten. De Hamburgse carrier bestelde sinds 2015 geen nieuwe tonnage meer en heeft momenteel geen enkel schip in aanbouw.

Inschatting

Een woordvoerder van de Duitse rederij geeft toe dat ze een inschatting maken van de capaciteit die Hapag-Lloyd op middellange termijn nodig heeft. CEO Rolf Habben Jansen liet zich eerder al voorzichtig uit over verdere vlootuitbreiding. Hij vindt die op korte termijn niet nodig en wil vooral ook niet nog meer overcapaciteit creëren.

Anderzijds wil Hapag-Lloyd wel blijven groeien en concurrentieel blijven met andere rederijen die van de schaalvoordelen van 23.000 teu grote recordschepen genieten. De Duitse carrier is naar verluidt in gesprek met zowel Zuid-Koreaanse, Japanse als Chinese scheepsbouwers over een mogelijk order voor zes nieuwe recordschepen. De gesprekken zijn nog niet in een fase dat er al op korte termijn een bestelling zal geplaatst worden.

Ambitieus

Evergreen lijkt een pak ambitieuzer. De Taiwanese rederij is nog volop bezig om een reeks nieuwe schepen van 20.388 teu in de vaart te nemen. De ‘Ever Glory’ arriveerde vorige week als achtste uit een serie van twaalf op maidentrip in Noord-Europa (foto). Toch onderhandelt Evergreen al zeer concreet over de bouw van negen schepen van 23.000 teu, met opties op de bouw van nog eens twee extra eenheden.

Er zijn twee factoren die Hapag-Lloyd en Evergreen nu aanzetten om orders te plaatsen. De nieuwbouwprijzen zijn momenteel aan de lage kant, wat een lage slotkost oplevert. De verstrenging van de zwavelemissienormen op 1 januari 2020 maken het voor de containerrederijen interessant om zoveel mogelijk containers in een keer mee te nemen op een modern en zo milieuvriendelijk mogelijk megaschip.

Stefan Verberckmoes