Evergreen breidt vloot uit ondanks verlies

Evergreen heeft besloten om nog eens 38 nieuwe containerschepen te laten bouwen, waardoor de Taiwanese rederij het grootste orderboek van alle carriers krijgt. In het voorbije kwartaal dook de rederij terug in het rood.

De nieuwe schepen zijn bestemd om bestaande, oudere tonnage te vervangen. Evergreen wil veertien schepen van 2.500 teu en nog eens 24 van 1.800 teu laten bouwen. De Taiwanezen zullen deze schepen niet zelf bestellen, maar hebben via Evergreen Marine (Hong Kong) en de Panamese dochter Greencompass Marine tenders uitgestuurd om de nieuwe tonnage in langetermijncharter te nemen.

Ondanks het relatief kleine formaat van de nieuwbouwschepen wordt Evergreen nu toch de carrier met het grootste orderboek. De rederij tekende eerder dit jaar nog de chartercontracten voor twintig nieuwe schepen van 11.800 en 12.000 teu.

Recordschepen

De Taiwanese carrier neemt momenteel een reeks van elf recordschepen van 20.388 teu (foto) in dienst, waarvan er intussen al drie zijn opgeleverd. Ook de oplevering van twintig schepen van een nieuwe B-klasse (2.900 teu) is nog volop bezig. Het orderboek van Evergreen wordt nu uitgebreid tot 74 containerschepen, die samen goed zijn voor 502.000 teu of 43,8% van de bestaande vlootcapaciteit.

De aankondiging van de verdere vlootuitbreiding komt op het moment dat de rederij terug in het rood is gegaan. In het tweede kwartaal leed Evergreen een nettoverlies van 42 miljoen dollar, terwijl er in het eerste kwartaal nog 5 miljoen dollar winst gemaakt werd.

Yang Ming

Ook landgenoot Yang Ming die eerder deze week al een nettoverlies moest bekendmaken, blijft de vloot uitbreiden. Gisteren raakte bekend dat deze Taiwanese rederij in eigen land bij CSBC Corporation een bestelling heeft geplaatst voor de bouw van tien schepen van 2.800 teu, met opties op vier extra eenheden.

De Taiwanese rederij Wan Hai is intussen de enige containerrederij die voor het tweede kwartaal positieve cijfers kon voorleggen, al bleef de nettowinst voor die periode beperkt tot 9 miljoen dollar. Deze derde Taiwanese carrier bestelde vorig jaar al acht schepen van 1.800 teu en wil nog voor het einde van dit jaar bijkomende orders plaatsen voor schepen van 1.800 tot 2.800 teu.

Stefan Verberckmoes