Evergreen blijft bestellen

Evergreen heeft bij de Japanse scheepsbouwer Imabari tien containerschepen besteld van de nieuwe B-klasse voor oplevering in 2018 en 2019.

De schepen van de B-klasse krijgen een capaciteit van 2.800 teu en zijn bestemd voor intra-Aziatische lijndiensten. De 211 meter lange nieuwbouwschepen zijn opvallend breed (32,8 meter) waardoor de diepgang tot een tiental meter beperkt blijft en ook kleinere havens rechtstreeks aangelopen kunnen worden. De Taiwanese rederij bestelde vorige maand in eigen land al een eerste reeks van 10 B-boten bij CSBC. Opvallend aan het ontwerp van deze schepen is ook hun boeg in de vorm van een zwaard.

Imabari heeft dit jaar al opvallend veel bestellingen voor containerschepen binnengehaald. Vorige week plaatste Evergreens landgenoot Yang Ming nog een order voor de bouw van vijf ultra large container ships (ulcs) van 14.000 teu die de Tawainese carrier van Shoei Kisen zal huren. Voor Evergreen bouwt Imabari volgend jaar ook nog vijf eenheden van 14.000 teu. Vanaf februari 2018 zal de Japanse werf elf nieuwbouwschepen van 18.000 teu aan Evergreen leveren.

Ambitieus orderboek

Met dit nieuw order erbij heeft de Taiwanese rederij nu maar liefst 41 nieuwe containerschepen in aanbouw. Hun totale capaciteit bedraagt 394.000 teu. De verhouding tussen orderboek en huidige vloot bedraagt nu 41,3%, wat het hoogste percentage van alle top-20 carriers is. Qua groei-ambities komen enkel Cosco en UASC in de buurt van Evergreen. Bij die twee bedraagt de ratio tussen orderboek en bestaande vloot respectievelijk 40,3% (dankzij een recent order voor elf schepen van 19.000 teu) en 39,2%. (SV)