Even pauze voor recordschepen van MSC

De 2M partners Maersk Line en MSC gaan tijdelijk hun capaciteit beperken. De volgende afvaarten van de 19.224 teu grote zusterschepen ‘MSC Oscar’, ‘MSC Maya’ en ‘MSC Clara’ vanuit het Verre Oosten naar Noord-Europa worden afgelast.

Het zijn niet de enige vertrekken vanuit de Far East die door MSC en partner Maersk Line geannuleerd worden. In de drie weken na het Chinees Nieuwjaar (8 februari) zal het 2M Vessel Sharing Agreement in totaal zes reizen naar Noord-Europa overslaan, waarvan er vier naar Antwerpen zouden gaan.

Na de G6 Alliance gaat dus nu ook 2M de capaciteit voor de Chinese export naar Europa fors inkrimpen omdat het economische leven vanaf de tweede week van februari in China tijdelijk op een lager pitje zal draaien.

'MSC Maya'

In de AE2 of Swan Service vervallen de afvaarten van de ‘MSC Maya’ (foto) op 9 februari uit Shanghai en die van het zusterschip ‘MSC Clara’ twee weken later. In beide gevallen kan de lading voor Antwerpen geladen worden op een schip van de AE6 of Lion Service, dat drie dagen eerder vertrekt.

Ook in de schedule van de AE6/Lion vallen er enkele gaten. De afvaarten van de ‘MSC Katrina’ (13.000 teu) op 13 februari uit Shanghai en de ‘MSC La Spezia’ (14.000 teu) op 27 februari gaan niet door. De voor Antwerpen bestemde lading kan drie dagen later mee met een vertrek van de AE2/Swan Service.

'MSC Oscar'

In de AE5 of Albatross Service vervalt de afvaart van de ‘MSC Oscar’ die op 21 februari in Shanghai had moeten laden. Eén van de geannuleerde reizen treft ook een containerschip van Maersk Line. Het gaat om de ‘Maersk Enfield’ (13.092 teu) uit de AE1 of Shogun Service, die op 17 februari in Shanghai had moeten liggen.

Door het aantal afvaarten in de Far East te verminderen, hopen MSC en Maersk voldoende lading te hebben voor de schepen die wel zullen varen.

Nieuw record

Deze week lukte het de 2M partners overigens om één van hun afvaarten vrijwel volledig te vullen. De ‘Matz Maersk’ uit de AE10 of Silk Service verliet zondag de haven van Tanjung Pelepas met 18.032 teu aan boord (zie tweede foto). Dat is een nieuw record in westelijke richting. Het containerschip is nu op weg naar Suez met een diepgang van 15,8 meter.

Voor een eastbound reis staat Maersks record al een jaar op naam van de ‘Maersk McKinney Møller’ met een lading van 18.168 teu bij vertrek uit Algeciras naar Tanjung Pelepas. De nominale capaciteit van deze Triple E-schepen bedraagt 18.340 teu.