Europa zet Vlaamse zeehavens met stip op post-brexitkaart

De Europese Unie sleutelt aan zijn transportcorridor tussen de Noordzee en de Middellandse Zee om Ierland ook bij een no deal-brexit bereikbaar te houden. De Vlaamse zeehavens staan mee op de kaart.

Als het tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk niet tot een onderhandelde brexit komt, wil Europa veiligstellen dat Ierland via nieuwe maritieme verbindingen vlot bediend blijft. Vandaag loopt een fors deel van de trafiek tussen Ierland en het continent via het Verenigd Koninkrijk. De ‘North Sea-Mediterranean’ corridor in het trans-Europees transportnetwerk is daarop ingesteld.

In het voorstel waarover het Roemeens voorzitterschap van de Raad en het Parlement het eens raakten, zijn de nodige aanpassingen voorzien om juridische onzekerheid rond die corridor te vermijden en investeringen gaande te houden. Naast investeringen voor infrastructuur komen investeringen voor veiligheid en grenscontroles in aanmerking.

Vlissingen niet

In het voorstel is sprake van directe verbindingen tussen de Ierse havens van Shannon Foynes, Dublin en Cork en een resem havens in Frankrijk, België en Nederland: Le Havre, Calais, Duinkerke, Zeebrugge (foto), Gent, Antwerpen, Terneuzen, Rotterdam en Amsterdam. Vlissingen, dat samen met Gent en Terneuzen deel uitmaakt van fusiehaven North Sea Port, wordt in een communiqué niet bij naam genoemd.

De Franse havens maakten zich een half jaar geleden fors misbaar omdat Europa hen in een vorig voorstel over het hoofd had gezien.

Het voorstel moet nog groen licht krijgen van de lidstaten.

Jean-Louis Vandevoorde