Europa Terminal ontvangt afgeleide schepen uit Rotterdam

Hoewel de langzaamaanacties bij APM Terminals Rotterdam (APMTR) al sinds maandagochtend om half elf beëindigd zijn, behandelt de Europa Terminal vandaag twee uit Rotterdam afgeleide schepen. Ze komen onder andere reefercontainers lossen.

De ‘MOL Proficiency’ (6.350 teu) van de Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) is geen regelmatige bezoeker van de Scheldehaven. Het schip vaart in de SAECS of SRX Service tussen Noord-Europa en Zuid-Afrika, die een dubbele aanloop in Rotterdam heeft. Eind vorige week besloten ONE en de consortiumpartners Maersk en Deutsche Afrika Linien (DAL) om dit containerschip naar de Europa Terminal in Antwerpen te sturen, waar het gisteren is aangekomen. De ‘MOL Proficiency’ (foto) heeft gewone containers en koelcontainers aan boord uit Durban en Kaapstad. Antwerpen is voor deze reis eenmalig de tweede Europese loshaven na Algeciras.

Ook de ‘Cap San Augustin’ (10.589 teu) uit een dienst op de oostkust van Zuid-Amerika is vanuit Algeciras rechtstreeks naar Antwerpen gevaren om er te lossen. Het schip zal deze reis een dubbele aanloop bij PSA’s Europa Terminal verrichten, want op 29 september keert de ‘Cap San Augustin’ terug voor de voorziene wekelijkse Antwerpse exportcall van de Samba Service.

De MSC PSA European Terminal (MPET) profiteerde vorige vrijdag al van de acties in Rotterdam, omdat de ‘Maersk Essex’ (13.568 teu) uit de AE1/Shogun Service van de 2M-partners naar het Deurganckdok werd afgeleid. Volgens de laatste vaarschema’s komt ook de ‘Margrethe Maersk’ (18.340 teu) uit diezelfde dienst volgende vrijdag 25 september nog naar MPET. Het is pas vanaf de aanloop van de ‘MSC Vandya’ (13.050 teu) dat de dienst (op 2 oktober) de Rotterdamse aanloop herneemt.

Lees ook het artikel van maandag: Langzaamaanactie APM Terminals Rotterdam voorbij.

Stefan Verberckmoes