Europa geeft groen licht voor overname APL

De Franse rederij CMA CGM heeft van de Europese Commissie de toestemming gekregen om de lijndiensten van APL over te nemen. Tot maart 2017 moet er echter een schot worden ingebouwd tussen de twee allianties waarvan beide carriers lid zijn.

De Europese Commissie is bij het onderzoek naar de overname van de Singaporese rederij NOL door het Franse CMA CGM op een aantal bezwaren gestoten. NOL’s lijnvaartdochter is immers lid van de G6 Alliance, terwijl CMA CGM een van de oprichters van Ocean Three is.

Indien CMA CGM lid zou zijn van twee verschillende allianties, zou dat volgens Brussel marktverstorend kunnen werken. De rederij uit Marseille beloofde al wel om APL uit de G6 Alliance te halen, maar Europa wou het licht pas op groen zetten nadat daar concrete afspraken over waren gemaakt.

Pijnpunt

Een belangrijk pijnpunt daarbij was dat APL nog tot en met maart 2017 in de G6 Alliantie blijft om de continuïteit van de diensten te garanderen en de afspraken met de andere partners na te komen. Tot die tijd mag er geen commercieel gevoelige informatie tussen de G6 Alliance en CMA CGM/APL worden uitgewisseld.

Nadat CMA CGM dat beloofde, besloot de Europese Commissie vandaag om - twee weken later dan voorzien - de overname toch goed te keuren. De voorwaarde blijft natuurlijk dat de Fransen zich aan hun woord houden.

Ocean Alliance

De situatie van CMA CGM is geen unicum. Ook het Chinese Cosco is nu door de integratie van de lijndiensten van China Shipping lid van twee allianties, in casu CKYHE en Ocean Three. Ook die situatie geldt nog tot maart 2017, waarna CMA CGM (inclusief APL) en Cosco vanaf april 2017 samen met Evergreen en OOCL de nieuwe Ocean Alliance vormen.

De goedkeuring van de Europese Commissie was een van de voorwaarden om het op 7 december uitgebrachte bod van de Fransen op NOL geldig te maken.

In afwachting van de overname sluiten CMA CGM en APL wel al onderlinge slotwisselakkoorden.