Engine Deck Repair naar Raad van State tegen contract mijnenjagers

Antwerpse scheepshersteller Engine Deck Repair betwist bij de Raad van State de toekenning van het contract voor de nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnenjagers aan een concurrerend Frans-Belgisch consortium. Het oordeel wordt verwacht over enkele weken.

Persbureau Belga meldt dat het Antwerpse Engine Deck Repair (EDR) naar de Raad van State stapt tegen de beslissing van de regering om de bouw van twaalf mijnenjagers, bestemd voor de Belgische en Nederlandse Marine, toe te wijzen aan het consortium Belgian Naval & Robotics op 15 maart. Die groep rond de Franse scheepsbouwer Naval en de eveneens Franse dronespecialist ECA-Robotics won de aanbesteding met een totaalprijs van 2,6 miljard euro. EDR is een van de vier leden van het consortium Sea Naval Solutions. De andere twee finalisten waren Belgian Naval & Robotics en een consortium rond de Nederlandse groep Damen.

Volgens het ministerie van Defensie heeft enkel EDR een verzoekschrift tegen die beslissing ingediend bij de Raad van State. "Momenteel onderzoeken onze bevoegde diensten het dossier en kunnen wij geen verdere informatie verstrekken. Het is wachten op het arrest van de Raad van State”, zei Defensie tegen Belga.

Uitspraak over enkele weken

Navraag van onze redactie bij de Raad van State leert dat het gaat om een spoedprocedure. “In een dergelijk geval moet de Raad van State zich binnen een vrij korte termijn uitspreken. Dat is normaal een kwestie van slechts enkele weken”, zegt persmagistraat Eric Brewaeys.

Belgian Naval & Robotics is karig met commentaar. “Voorlopig verandert dat niets voor ons, wij wachten rustig af. Gezien de spoedprocedure zal het niet lang duren vooraleer we de definitieve uitslag kennen”, zegt Joëlle Brachet van het kantoor in Brussel.

Relance Antwerpse scheepsbouw

Bij Engine Deck Repair was vandaag geen woordvoerder bereikbaar voor een reactie. De scheepshersteller had met haar inbreng voor het afwerken en onderhouden van de twaalf mijnenbestrijdingsschepen gehoopt op een relance voor de Antwerpse scheepsbouwsector. Dit onderdeel van de opdracht is nu toegekend aan Flanders Ship Repair in Zeebrugge. EDR gaat er prat op de grootste scheepswerf van België te zijn. Het bedrijf heeft een totale oppervlakte van 36,5 hectare en kan in haar zes droogdokken zeeschepen tot een lengte van 310 meter behandelen.

Volgens minister van Defensie Didier Reynders (MR) was het winnende bod 10% goedkoper dan de concurrentie. Belgium Naval & Robotics belooft ook economische compensaties in de vorm van een nieuwe dronefabriek en twee onderzoekscentra in Zeebrugge, plus het centraliseren van haar wereldwijde commerciële activiteiten rond mariene drones in België.

Roel Jacobus