Einde van de rit voor G6 Alliance

De samenwerking van APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine (HMM), MOL, NYK en OOCL in de G6 Alliance loopt dit weekend definitief af. Daarmee komt een einde aan de grote alliantiewissels, die ruim drie maanden hebben geduurd.

In de eerste week van april gingen de nieuwe lijndiensten van de al even nieuwe Ocean Alliance en THE Alliance van start en begon HMM slots te kopen op de 2M-diensten tussen het Verre Oosten en Europa en tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika.

Alle schepen die eind maart nog voor diensten van de G6 Alliance zijn vertrokken, hebben hun rondreis nog afgewerkt voor het oude samenwerkingsverband. De overgang van de oude naar de nieuwe allianties heeft drie maanden geduurd, omdat een rondreis tussen het Verre Oosten en Noord-Europa tot twaalf weken in beslag neemt.

Loop 4

De allerlaatste afvaart van de G6 Alliance was die van de 13.208 teu grote ‘OOCL Bangkok’ (foto) die op 1 april in Ningbo begon te laden voor Loop 4. Medio mei arriveerde het schip in Noord-Europa, waarbij op 14 en 15 mei ook in Antwerpen werd geladen voor het Midden- en Verre Oosten.

De ‘OOCL Bangkok’ lost vandaag die laatste eastbound lading in Ningbo en wordt morgen in Shanghai helemaal leeg gemaakt. Met het einde van die reis valt definitief het doek voor de G6-samenwerking. Het containerschip zal daarna koers zetten naar de Chinese haven Lianyungang om daar de MEA3 Service van de Ocean Alliance tussen het Verre en Midden-Oosten te vervoegen.

Oost-westnetwerk

De G6 Alliance werd eind 2011 gevormd door de leden van de Grand Alliance (Hapag-Lloyd, NYK en OOCL) en de New World Alliance (APL, HMM en MOL). Ze besloten om vanaf april 2012 voor een periode van minstens vier jaar met zijn zessen te gaan samenwerken tussen Azië en Europa. In februari 2013 werd die samenwerking uitgebreid naar de trade tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika. Eind 2013 kreeg de G6 Alliance een allesomvattend oost-westnetwerk omdat er vanaf dan ook voor alle diensten op de trans-Atlantic en trans-Pacific in G6-verband werd gevaren.

De voorbije maanden werden alle grote schepen uit G6-diensten overgeheveld naar nieuwe diensten. De megaschepen van APL en OOCL varen nu voor de Ocean Alliance, terwijl Hapag-Lloyd en zijn Japanse partners MOL en NYK hun tonnage naar diensten van THE Alliance hebben overgebracht.

HMM heeft zijn capaciteit afgebouwd omdat deze Zuid-Koreaanse rederij nu zelf geen schepen meer inzet tussen Azië en Europa en tussen de Far East en de oostkust van de Verenigde Staten. De charters van negen schepen van 10.081 tot 13.092 teu die vroeger voor HMM in G6-diensten voeren, werden intussen overgenomen door Maersk Line (5) en MSC (4).

Stefan Verberckmoes