Einde nadert voor nog eens twee Far East loops (update)

De CKYHE Alliance wijzigt het aanbod tussen Azië en Europa waarbij twee loops van Evergreen verdwijnen. De Taiwanese rederij sloot een nieuw akkoord met CMA CGM en stuurt straks ook nieuwe recordschepen naar Antwerpen.

De CKYHE Alliance gaat eind deze maand het aanbod tussen Azië en Europa grondig herschikken. Daarbij verdwijnen twee loops, wat volgens de Franse databank Alphaliner overeenkomt met een capaciteit van 14.500 slots per week. Er komen wel twee diensten tussen de Far East en het Middellandse Zeegebied bij en nieuw is ook een directe verbinding tussen Vietnam en Antwerpen. 

De eerste dienst die sneuvelt, is de wekelijkse China Europe Shuttle Service (CES) van Evergreen Line, die door de alliantiepartners Cosco, “K” Line, Yang Ming en Hanjin als NE8 wordt verkocht. In deze lijndienst vanuit Taipei, Ningbo, Shanghai, Shekou en Colombo naar Felixstowe, Hamburg, Rotterdam en Le Havre varen overwegend schepen van Evergreens L-klasse (8.500 teu), die intussen de kleinste op het vaargebied geworden zijn. Ook CMA CGM heeft een allocatie op deze dienst.

Nieuwe opdrachten

De ‘Ever Linking’ zal de laatste westbound afvaart verzorgen op 20 maart vanuit Taipei en ook de laatste eastbound reis maken in de tweede helft van april. De vaarschema’s van twee andere Far East loops van CKYHE worden nog deze maand aangepast om een aantal havens uit de CES-rotatie rechtstreeks te kunnen blijven bedienen.

De NE7 loop die nu door schepen van Yang Ming en Cosco wordt verzekerd, wordt vanaf eind deze maand een dienst waarvoor Yang Ming en Evergreen elk vijf megaschepen zullen leveren. Voor Yang Ming blijven dat vijf eenheden van 14.080 teu en voor Evergreen gaat het om vijf nieuwbouwschepen die vanaf mei in de vaart komen.

Maidentrip

Het zijn vijf eenheden die de Taiwanese rederij van de Griekse eigenaar Costamare huurt. De eerste uit de reeks is de ‘Triton’, die begin mei aan de maidentrip zal beginnen en op 13 juni voor de eerste keer in Antwerpen verwacht wordt. Deze ‘Triton’ wordt met een capaciteit van 14.354 teu het grootste containerschip in de vloot van Evergreen. In afwachting van de komst van de vier zusterschepen die allemaal voor oktober opgeleverd moeten worden, zal Evergreen tijdelijk nog enkele L-klasse schepen voor de NE7-vloot leveren.

In de rotatie van de NE7 worden Shekou en Colombo als nieuwe westbound aanloophavens opgenomen, wat ten koste van een stop in Singapore gaat. Voorts wordt Felixstowe als extra (en eerste) Noord-Europese loshaven aan het vaarschema toegevoegd, voor de stops in Hamburg, Rotterdam en Antwerpen.

Om de sluiting van de CES Service op te vangen krijgt de CEM Service van Evergreen (NE5) er eastbound aanlopen in Colombo en Taipei bij. Deze dienst wordt gevaren met tien door Evergreen gehuurde schepen van 13.808 teu.

Vietnam

In de NE2 loop die door telkens vijf schepen van 14.000 teu van "K" Line en Yang Ming verzorgd wordt, komt er een westbound aanloop van de Vietnamese haven Cai Mep (Ho Chi Minh City) bij, wat ten koste gaat van de westbound aanloop van Piraeus. De schepen zullen voortaan rechtstreeks koers zetten vanuit Singapore naar Rotterdam, Felixstowe, Hamburg en Antwerpen (Noordzeeterminal).

Hanjin haalt op zijn beurt twee schepen van 10.010 en 10.114 teu weg uit de NE6 vloot. Daarin blijven negen schepen van 13.102 teu over die Busan, Shanghai, Yantian en Singapore met Algeciras, Hamburg en Rotterdam zullen verbinden. Dat is een ingekorte rotatie in vergelijking met het huidige vaarschema. De havens die uit de NE6 boot vallen, zijn Qingdao, Kwangyang, Jeddah (westbound) en Le Havre.

Al deze wijzigingen houden in dat de CKYHE Alliance vijf eigen loops tussen het Verre Oosten en Noord-Europa overhoudt met daarin vijftig schepen van 13.092 tot 14.354 teu. Dat zijn er twaalf minder dan nu nog het geval is.

VSA

Evergreen zet deze maand ook een punt achter de ADR Service tussen het Verre Oosten en de Adriatische Zee. De Taiwanese carrier blijft op die route wel actief in een nieuw Vessel Sharing Agreement (VSA) met de Franse carrier CMA CGM die al met CSCL (intussen Cosco) en UASC uit de Ocean Three Alliance samenwerkt.

De vier carriers zullen gezamenlijk tien schepen van 5.600 tot 7.200 teu inzetten, waarvan zes van CMA CGM, twee van Evergreen en telkens één voor Cosco en UASC. In de ADR Service voeren tien schepen van 8.000 tot 8.500 teu.

Tussen de Far East en het Middellandse Zeegebied beginnen de vijf CKYHE partners wel twee nieuwe diensten. De MD3 Service wordt een pendulum service met 15 schepen van ongeveer 10.000 teu die ook de trans-Pacific zal bestrijken. De aanloophavens in het Middellandse Zeegebied worden Port Said (West), Malta, La Spezia, Valencia, Barcelona en Genua. De nieuwe FEM Service met acht kleinere schepen van 5.500 tot 7.500 teu zal gericht zijn op de bediening van de Eastmed.

Schuiven

De wijzigingen houden in dat een aantal alliantiepartners binnenkort met schepen moet gaan schuiven. De 'Cosco Harmony' en 'Cosco Hope' (elk 13.092 teu) uit de huidige NE7-vloot gaan alvast kleinere schepen van China Shipping (sinds 1 maart Cosco) vervangen in een dienst van Ocean Three tussen de Far East en de Med. Op dat vaargebied zal Yang Ming ook als eerste CKYHE partner binnenkort schepen van 14.080 teu beginnen inzetten.

Voor de meeste schepen van 8.500 teu uit de CES Service heeft Evergreen intussen al ander werk gevonden. Sommigen schuiven op naar diensten over de Pacific en twee L-klasse schepen zullen tussen het Verre Oosten en de westkust van Zuid-Amerika ingezet worden ter vervanging van eenheden van 5.346 teu.